Udskiv dette emne    Marker denne som ulæst 

Poster
Indlæg    
Kasper

Status: Moderator
Beskeder: 3922
Oprettet: Mar 12, 2004
IP: Gemt
Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #1]

http://ekstrabladet.dk/musik/dkmusiknyt/article1654150.ece

Nov 08, 2011 Kl. 08:08 PM
Udskriv
Mikkel Hansen
Status: Medlem
Beskeder: 64
Oprettet: Mar 22, 2004
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #2]

Interessant...hmm dog lidt ærgerligt de ik har fået lavet et samarbejde med Sony/Columbia om de 6 resterende albums samt evt 5Eiffel - det undrer mig egentlig lidt at de ikke har kunnet blive enige om det, det er jo især de gamle plader der trænger til remastering (hvis man ellers er til sådan noget) - jeg kan ik ikke rigtig forstå hvad de har tænkt sig at gøre ved pladerne fra '96 og frem, tror ikke rigtig man kan ændre så meget på lyden der. Nevermind - jeg foretrækker vinylerne...

Nov 09, 2011 Kl. 01:19 PM
Udskriv
Jeppe

Status: Administrator
Beskeder: 632
Oprettet: Mar 15, 2004
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #3]

Nu om dage går remastering vel bare ud på at smække lydstyrken op, så de er mere iPod-venlige? Men måske bliver vi overrasket over lydkvaliteten, for der er vel ingen tvivl om, at 80'er-pladerne godt kunne trænge til en nyt pust. Jeg har dog svært ved at se, hvordan de kan bringe nyt liv til fx "Mine damer og herre".
Og en skam, at Wisdom og USA-pladerne ikke får samme behandling. Men dem er der vel ikke rigtigt salg i, så det ville ikke give mening for de andre pladeselskaber at udgive dem også.

Nov 09, 2011 Kl. 01:27 PM
Udskriv
Mikkel Hansen
Status: Medlem
Beskeder: 64
Oprettet: Mar 22, 2004
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #4]

Jeg ville nu stadig mene at 231045-0637, Værsgo og Wisdom is Sexy ville sælge MINDST lige så godt som de andre...især lyden på 231045-0637 er virkelig tynd i det på cd'en, værsgo kan de nok ikke gøre så meget ved da masterbåndende jo ikke længere eksisterer. Wisdom is Sesy coveret ligner noget der er løgn indeni - forstrækning af billerne, dårlig kvalitet mv. Også 5 Eiffel ville være fedt at få genudgivet og lidt skulle den da nok sælge - i hvert fald mere end weekend music etc. - nåh men EMI har nok ikke snakket med sony - en skam...

Nov 09, 2011 Kl. 01:42 PM
Udskriv
Oles Fjerner

Status: Forumgnom
Beskeder: 398
Oprettet: Mar 08, 2005
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #5]

Det handler kort og godt om penge, hvilket også er grunden til disse "nye" udgivelser. Den handler da ikke om forkærlighed til Larsen og alle de albums han har indspillet. Det er jo bare gammelt vin på nye flasker, så der er intet nyt under solen. Og så siger de godt nok de er blevet digitalt renset, og de kommer i en flot indpakning (nye flasker)....


Et samarbejde er derfor ikke er muligt, for alle selskaber vil jo tjene deres del af kagen!

Citér:
Mikkel Hansen wrote:
Interessant...hmm dog lidt ærgerligt de ik har fået lavet et samarbejde med Sony/Columbia om de 6 resterende albums samt evt 5Eiffel - det undrer mig egentlig lidt at de ikke har kunnet blive enige om det, det er jo især de gamle plader der trænger til remastering (hvis man ellers er til sådan noget) - jeg kan ik ikke rigtig forstå hvad de har tænkt sig at gøre ved pladerne fra '96 og frem, tror ikke rigtig man kan ændre så meget på lyden der. Nevermind - jeg foretrækker vinylerne...


_________________________________
Da de bar mig ud
med fjorten riffelskud
og tyve kroner åh ja åh ja
og en regning
på en maskinpistol.
Nov 10, 2011 Kl. 07:38 PM
Udskriv
Mikkel Hansen
Status: Medlem
Beskeder: 64
Oprettet: Mar 22, 2004
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #6]

Derfor kunne de jo NETOP samarbejde og udsende det samtidig - i den samme serie...der er der da masser af eksempler på - senest Sort Sols nyeste boks, hvor flere forskellige selskaber er repræsenteret - blandet andet de samme som Larsen har haft...jeg synes stadig det er underligt...

Klart det er gammel vin på nye flasker - alligevel synes jeg det er okay at der til de kommende generationer står nogle okay udgaver af de gamle klassikere i butikkerne, istedet for de idag lidt pinlige 80'er genudgivelser af cd'erne hvor der stadig står hvordan man behandler fænomenet en compact disc!

Nov 10, 2011 Kl. 09:08 PM
Udskriv
Oles Fjerner

Status: Forumgnom
Beskeder: 398
Oprettet: Mar 08, 2005
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #7]

Der er vel næppe tale om, at man gør dem iPod venlige? Det vil jo sige, at man gør kvaliteten endnu ringere end et CD format, da det jo er mp3´er der ligger på en iPod?

Citér:
Jeppe wrote:
Nu om dage går remastering vel bare ud på at smække lydstyrken op, så de er mere iPod-venlige? Men måske bliver vi overrasket over lydkvaliteten, for der er vel ingen tvivl om, at 80'er-pladerne godt kunne trænge til en nyt pust. Jeg har dog svært ved at se, hvordan de kan bringe nyt liv til fx "Mine damer og herre".
Og en skam, at Wisdom og USA-pladerne ikke får samme behandling. Men dem er der vel ikke rigtigt salg i, så det ville ikke give mening for de andre pladeselskaber at udgive dem også.


_________________________________
Da de bar mig ud
med fjorten riffelskud
og tyve kroner åh ja åh ja
og en regning
på en maskinpistol.
Nov 10, 2011 Kl. 11:24 PM
Udskriv
Jeppe

Status: Administrator
Beskeder: 632
Oprettet: Mar 15, 2004
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #8]

Ja, jeg kan godt se, det lige kræver en forklaring.
Først og fremmest er det ikke nødvendigvis mp3-filer, der ligger på en iPod. Apple har deres eget lossless-format, som i korte træk er cd-kvalitet. Men ja, hovedparten bruger iPods som mp3-afspiller.
Problemet findes typisk i studiet - du kan bare søge efter loudness war, som i korte træk beskriver, hvordan lyden skal være så høj som mulig for dels at skabe hurtig interesse og dels for at det kan lyde højt nok på diverse mp3-afspillere (deraf iPod-venlig). Jeg har ofte haft problemer med fx "Midt om natten", der absolut ikke er så høj som de nyere udgivelser. Jeg er ikke selv så meget inde i det, men du kan læse dig til det meste.

Alt i alt gør dette, at remastering ikke altid gavner i forhold til lydkvalitet. Dermed ikke sagt, at det sagtens kan have en positiv effekt også pga. ny teknologi og bedre digitale overførsler.

Jeg fandt forresten denne video, der viser fænomenet meget godt: http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

Og jeg kan næsten med garanti sige, at volumen bliver skudt i vejret, for det er tilfældet med Kielgasten-cd'en som jo blev genudsendt for et par år siden.

Jeg vil igen gerne lige pointere, at jeg ikke er ekspert på emnet, samt at jeg ikke siger, at de genudsendte albums kommer til at lyde ringere end originalen, for selvfølgelig er der mange eksempler på tydelige forbedringer. Der er bare en kedelig tendens til, at man ved remastering skruer lyden mere op end den egentlig kan tåle, hvorved nuancerne forsvinder. Musik nu om dage bliver jo ofte produceret med henblik på streaming og mp3-filer og ikke et voldsomt hifianlæg.

Nov 11, 2011 Kl. 04:09 PM
Udskriv
Pingo

Status: Forumgnom
Beskeder: 357
Oprettet: Nov 24, 2007
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #9]

Någon som vet ifall de här remastrade nyutgåvorna kommer att innehålla något outgivet material, typ b-sidor eller liveupptagningar?



_________________________________
Kringsat af fjender, gå
ind i den tid!
Under en blodig storm -
vi dig til strid!
Kanske du spør' i angst,
udækket, åben:
Hvad skal jeg kæmpe med,
hvad er mit våben?

Nov 12, 2011 Kl. 10:44 AM
Udskriv
halvorsen

Status: Seniormedlem
Beskeder: 112
Oprettet: Dec 28, 2006
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #10]

Citér:
Pingo wrote:
Någon som vet ifall de här remastrade nyutgåvorna kommer att innehålla något outgivet material, typ b-sidor eller liveupptagningar?


det burde være noe ekstra som ikke har vært gitt ut før,da er det mye mer interesant med en gang
Nov 12, 2011 Kl. 10:51 AM
Udskriv
Janne

Status: Seniormedlem
Beskeder: 122
Oprettet: Apr 03, 2005
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #11]

Nej,inget extra på skivorna.Bara de gamla vanliga
tyvärr.Hade varit kul med lite extra godis.

Nov 13, 2011 Kl. 02:56 PM
Udskriv
Thomas1981

Status: Medlem
Beskeder: 24
Oprettet: Maj 09, 2010
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #12]

Hejsa, er der ikke andre end mig der har købt de nye remastered skiver? Jeg er netop ved at gennemlytte forklædt som voksen albummet. Og er fuldt ud tilfreds indtil videre. Jo, det er som om det er lidt højere, Men er meget positivt stemt over for lyden. Der er kommet mere liv i sangene, efter min beskedne mening. Jeg køber i hvert fald også resten
Og super fedt at have teksterne sammen med skiverne
På grund af de sene timer er det via lyttebøffer, imorgen bliver der vredet nogle sange ud af HIFI anlægget.

Vogt jer naboer, Kim is in the house (did he ever leave?)

Dec 11, 2011 Kl. 12:39 AM
Udskriv
Pingo

Status: Forumgnom
Beskeder: 357
Oprettet: Nov 24, 2007
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #13]

Jodå Thomas, jag har också köpt dom!!!

Var nog mest nyfiken på hur Midt Om Natten skulle låta, eftersom ljudbilden är så otroligt tunn på orginalet!
Tycker nog att dom har lyckats att fixa till det ganska hyfsat, trots att den lilla bas som finns på skivan fortfarande är alldeles för låg...
De tre övriga låter bra, kanske till och med lite bättre än orginalen, men det är knappast någon extrem skillnad...
Jag kommer också att köpa de andra återutgåvorna eftersom det faktiskt är riktigt trevligt att ha alla texter samlade i häften...



_________________________________
Kringsat af fjender, gå
ind i den tid!
Under en blodig storm -
vi dig til strid!
Kanske du spør' i angst,
udækket, åben:
Hvad skal jeg kæmpe med,
hvad er mit våben?

Dec 13, 2011 Kl. 05:17 PM
Udskriv
Thomas1981

Status: Medlem
Beskeder: 24
Oprettet: Maj 09, 2010
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #14]

Det er meget den lytteoplevelse jeg også har. Der hvor der er aller mindst forskel af hvad jeg lige kunne høre, var jul og nytårs cd'en. De gamle albums har jeg lettere ved at høre forskellen på. Forklædt som voksen, var min debut som barn, den blev hørt igen og igen på lp. Så det var den første skive jeg satte i her. Også en stor fornøjelse

Jeg har ikke forstand på remastering ellers, men det lyder ikke bare som en gang loudness i mine ører i hvert fald, hvor lydniveauet bare er højere. Jeg syntes helt sikkert der er blevet pustet mere liv i de gamle sangskatte

Dec 13, 2011 Kl. 07:11 PM
Udskriv
Pingo

Status: Forumgnom
Beskeder: 357
Oprettet: Nov 24, 2007
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #15]

Den riktigt stora skillnaden märks först i hörlurarna (på riktigt hög volym).
Voksen och Cirkus låter riktigt jävla fett då!!!

_________________________________
Kringsat af fjender, gå
ind i den tid!
Under en blodig storm -
vi dig til strid!
Kanske du spør' i angst,
udækket, åben:
Hvad skal jeg kæmpe med,
hvad er mit våben?

Dec 19, 2011 Kl. 10:33 AM
Udskriv
Thomas1981

Status: Medlem
Beskeder: 24
Oprettet: Maj 09, 2010
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #16]

Det er helt sikkert en fornøjelse at sidde med sine hovedtelefoner på og nyde de små nye detaljer for fuld skrue. (Tror også mine naboer ville blive over at skulle høre det om og om igen, hehehe )

Jeg kan næsten ikke vente til næste hold bliver udgivet

Dec 20, 2011 Kl. 05:29 AM
Udskriv
Pingo

Status: Forumgnom
Beskeder: 357
Oprettet: Nov 24, 2007
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #17]

Kielgasten, Yummi Yummi, Kjukken & Engel låter också kanon!!! väntar med spänning på nästa fyr-pack...

_________________________________
Kringsat af fjender, gå
ind i den tid!
Under en blodig storm -
vi dig til strid!
Kanske du spør' i angst,
udækket, åben:
Hvad skal jeg kæmpe med,
hvad er mit våben?

Feb 09, 2012 Kl. 03:24 PM
Udskriv
Sørland

Status: Forumgnom
Beskeder: 3946
Oprettet: Mar 15, 2004
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #18]

Der skulle være bonus tracks på. Merkelig at så ikke skjedde. Gjerne noen demoversjoner eller "leftovers" avsluttningsvis.

_________________________________

Feb 14, 2012 Kl. 12:46 AM
Udskriv
Pingo

Status: Forumgnom
Beskeder: 357
Oprettet: Nov 24, 2007
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #19]

Luft Under Vingerne, Weekend Music, Sange Fra Glemmebogen & 7-9-13 låter också mycket bra, men det gjorde dom ju innan dom blev re-mastrade också...
Mycket trevligt att äntligen få ett häfte med texter till Vingerne och Glemmebogen...

_________________________________
Kringsat af fjender, gå
ind i den tid!
Under en blodig storm -
vi dig til strid!
Kanske du spør' i angst,
udækket, åben:
Hvad skal jeg kæmpe med,
hvad er mit våben?

Mar 19, 2012 Kl. 03:13 PM
Udskriv
Pingo

Status: Forumgnom
Beskeder: 357
Oprettet: Nov 24, 2007
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #20]

Så har man då lyssnat genom de "sista" remaster-plattorna: Gammel Hankat, Mine Damer Og Herrer, Starfuckers och Börnebogen...
Gammel Hankat låter fortfarande som en halvtaskig replokalsinspelning, precis som en stor del av Börnebogens låtar, men Mine Damer og Herrer och Starfuckers har fått en liten upputsning trots allt....
Väntar nu med spänning på Sonys resterande återutgivningar...

_________________________________
Kringsat af fjender, gå
ind i den tid!
Under en blodig storm -
vi dig til strid!
Kanske du spør' i angst,
udækket, åben:
Hvad skal jeg kæmpe med,
hvad er mit våben?

Mar 31, 2012 Kl. 10:43 AM
Udskriv
Thomas1981

Status: Medlem
Beskeder: 24
Oprettet: Maj 09, 2010
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #21]

Er det hos mig, eller er det fejl på, "en af de få", 0:27 blandt andet. Ellers har jeg hare aldrig lagt mærke til at volumen går ned og op

Mar 31, 2012 Kl. 05:46 PM
Udskriv
Kielgast85

Status: Medlem
Beskeder: 93
Oprettet: Apr 19, 2009
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #22]

En ting jeg synes er lidt træls er at man har lagt 2 sekunders pause i starten af hver sang på "Kim i Cirkus". Det ødelægger ligesom lidt live-fornemmelsen. :/

Apr 02, 2012 Kl. 02:38 PM
Udskriv
Jeppe

Status: Administrator
Beskeder: 632
Oprettet: Mar 15, 2004
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #23]

Citér:
Kielgast85 wrote:
En ting jeg synes er lidt træls er at man har lagt 2 sekunders pause i starten af hver sang på "Kim i Cirkus". Det ødelægger ligesom lidt live-fornemmelsen. :/


På CD'en? Det kan jeg dårligt tro.
Apr 02, 2012 Kl. 02:44 PM
Udskriv
Mikkel Hansen
Status: Medlem
Beskeder: 64
Oprettet: Mar 22, 2004
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #24]

Citér:
Jeppe wrote:
Citér:
Kielgast85 wrote:
En ting jeg synes er lidt træls er at man har lagt 2 sekunders pause i starten af hver sang på "Kim i Cirkus". Det ødelægger ligesom lidt live-fornemmelsen. :/


På CD'en? Det kan jeg dårligt tro.


Det samme er i hvert fald tilfældet på "Forklædt som voksen" - også lidt irriterende...især lægger man mærke til dig mellem "sammen og hver for sig" og "fru sauterne" - lige lidt for langt et break...
Apr 02, 2012 Kl. 10:30 PM
Udskriv
Arnold

Status: Forumgnom
Beskeder: 2144
Oprettet: Mar 17, 2004
IP: Gemt
Re: Kim Larsen genudgiver 16 CDer [Indlæg #25]

"sammen og hver for sig" og "fru sauterne"
er 2 forskellige sange

_________________________________
Besøg facebook gruppen Gasolin' - Kim Larsen & Co. http://www.facebook.com/?sk=welcome#!/groups/389444837748699/

Apr 03, 2012 Kl. 01:44 AM
Udskriv
Sider: [1] 2

Spring til:
Brugernavn: kode: Mistet din kode?

Besøgende siden 2002
 
tForum version b0.94.2.3 (© 2003 tForumDevTeam)