Udskiv dette emne    Marker denne som ulæst 

Poster
Indlæg    
TommyA

Status: Medlem
Beskeder: 18
Oprettet: Sep 19, 2004
IP: Gemt
grevens fejde [Indlæg #1]

Hej allesammen
Nu må i hjælpe da for jeg er overbevist om at jeg har hørt vores herre Kim Larsen synge sangen " Skipper Klements Morgensang / Grevens Fejde" Tekst af Ebbe Kløvedal Reich
Håber at i kan hjælpe jeg har set den fantastiske diskografi igennem men uden held. Kan han have haft den med på en af koncerterne. Hvis ikke så må han da se at få den indspillet den ligger da lige til højrebenet.
Håber at i kan hjælpe mig videre i mysteriet.
Kunne godt tænke mig den hvis den findes med Kim.
Mange Venlige Hilsner
Tommy

Mar 29, 2006 Kl. 08:26 PM
Udskriv
Michael Jensen
Status: Forumgnom
Beskeder: 1432
Oprettet: Mar 31, 2004
IP: Gemt
Re: grevens fejde [Indlæg #2]

Jeg mener det faktisk ikke.... Jeg tror ihvertfald aldrig jeg har hørt den, men som du siger kan det være at han har spillet den live.

Ellers findes den indspillet af bl.a. Søren Sidevinds Spillemænd i 1975 på pladen "Søren Sidevinds Spillemænd" og af Ivan Sand i 1995 på pladen "Du Milde Himmel". Sidstnævnte spillede den faktisk i det program der hed Eleva2ren samme aften som Kim Larsen, Peter Ingemann og Erik Clausen var i krydsild med bl.a. Brian Mikkelsen, ang. deres forslag til køb af Ribus i Esbjerg.

_________________________________
Giv dog alle dyr i denne skov en chance...

Mar 30, 2006 Kl. 07:50 AM
Udskriv
Oles Fjerner

Status: Forumgnom
Beskeder: 398
Oprettet: Mar 08, 2005
IP: Gemt
Re: grevens fejde [Indlæg #3]

Citér:
Michael Jensen wrote:
Jeg mener det faktisk ikke.... Jeg tror ihvertfald aldrig jeg har hørt den, men som du siger kan det være at han har spillet den live.

Ellers findes den indspillet af bl.a. Søren Sidevinds Spillemænd i 1975 på pladen "Søren Sidevinds Spillemænd" og af Ivan Sand i 1995 på pladen "Du Milde Himmel". Sidstnævnte spillede den faktisk i det program der hed Eleva2ren samme aften som Kim Larsen, Peter Ingemann og Erik Clausen var i krydsild med bl.a. Brian Mikkelsen, ang. deres forslag til køb af Ribus i Esbjerg.


Sjovt du nævner Søren Sidevind Spillemænd, idet jeg har haft en af medlemmerne derfra som musiklærer, og en anden af medlemmerne som svigerfar en overgang. Det er deres album fra 1975 som ligger ud med denne sang, derfor er de i forkøbet på Djursland Spillemænd, som indspillede den til Christiania pladen i 1976. De gjorde den for alvor kendt.

I nyere tid skal nævnes en rigtig fed udgave af en kvindelig
sanger fra Århus:

Michelle Birkballe
http://michellebirkballe.dk/

Hun har indspillet den på det opsamlingsalbum der hedder:
"Danmark, Nu Blunder Den Lyse Nat"
hvilket er et par år gammelt.

Hr. Larsen kunne såmen godt have spillet den, da den ligger i forlængelse af sin stil - men jeg kan ikke huske at han nogensinde har spillet det nummer.

_________________________________
Da de bar mig ud
med fjorten riffelskud
og tyve kroner åh ja åh ja
og en regning
på en maskinpistol.
Mar 30, 2006 Kl. 02:13 PM
Udskriv
Michael Jensen
Status: Forumgnom
Beskeder: 1432
Oprettet: Mar 31, 2004
IP: Gemt
Re: grevens fejde [Indlæg #4]

Birkballe spillede den til mindeaarangementet for Ebbe Kløvedal Reich i Christianskirken sidste sommer.... Djurslandsspillemændene havde en anden tekst end Reichs oprindelige, deres nummer hed "Chistianitter Jyske Knejte", men havde rigtig nok også Leif Varmarks melodi.

_________________________________
Giv dog alle dyr i denne skov en chance...

Mar 30, 2006 Kl. 05:07 PM
Udskriv
SANSSOUCI

Status: Banned bruger
Beskeder: 412
Oprettet: Jul 24, 2009
IP: Gemt
Re: grevens fejde [Indlæg #5]

Skærm jeres hus med grav og planke,
hvæs jeres leer snittende blanke,
frygt ikke Rantzaus sorte hær.
Silke skal vige for vadmelsklær.
: Bønder, tømre, jyske knejte
Nu skal vi sejre i grevens fejde :

Bagved de riges glitrende hjelme
skjuler sig bange skælvende skælme.
Djævelen selv har dem givet til pynt,
rustninger, skjolde og jorder og mønt.

Mennesker bytter de ud for penge,
porten til frihed de låse og stænge,
piner og binder med arv og med gæld
jorden som havde de skabt den selv.

Rigdom sir de er for de rige.
Biblen har noget andet at sige.
Fattig på jorden vandred Guds søn,
hented just ikke hos dem sin løn.

Kirkens sorte skadesværme
skal sig for pigernes latter beskærme.
Spraglede herremandshaner på stand
møde nu skal de den danske mand.

Hanen har galet trende gange
stå nu kun fast for vi er de mange.
Lad ikke fremtiden sige om os,
rigdommen knægted os uden at slås.
: Bønder, tømre, jyske knejte
Nu skal vi sejre i grevens fejde :


Faktisk blev Ebbe Kløvedal Reichs stykke med musik af Leif Varmark opført på "Jomfru Ane Teatret" i Aalborg, men Ebbe kom til at glemme Skipper Klemets Morgenvise derhjemme, så den kom ikke med. Stykket hed: "Når vindene føjer sig, sejler vi" og det var instrueret af Claus Flygare.
Skipper Klements Morgenvise blev kendt over det ganske land samme år, hvor Leif og jeg turnerede rundt sammen med Skousen og Ingemann og et par andre kendte bands med "Brødrene Sindssyg", et anarkistisk og lettere rablende indslag. På grund af denne sang blev vi meget efterspurgte til fester og lignende, især i Jylland.


link : http://www.skjaldesang.dk/estrato.php?Page=vissang&sid=6

Feb 10, 2010 Kl. 07:04 PM
Udskriv
Arnold

Status: Forumgnom
Beskeder: 2144
Oprettet: Mar 17, 2004
IP: Gemt
Re: grevens fejde [Indlæg #6]



_________________________________
Besøg facebook gruppen Gasolin' - Kim Larsen & Co. http://www.facebook.com/?sk=welcome#!/groups/389444837748699/

Feb 10, 2010 Kl. 09:53 PM
Udskriv
SANSSOUCI

Status: Banned bruger
Beskeder: 412
Oprettet: Jul 24, 2009
IP: Gemt
Der stode tre skalke [Indlæg #7]

http://www.youtube.com/watch?v=MZFgCqf15LU

Der findes ret mange sjove gamle skjald sange, denne har jeg sunget med Århus koret, vi havde dog dobbelt tempo i forhold til dette link til kirkekoret

Denne er rigtig sjov at synge, i dobbelt tempo. Jeg syntes det kunne være rigtigt sjovt om Kim og drengene ville lave endnu en glemmebog med Skjald sange Skjald sange er både sjove og sjofle. Skjald sange stammer fra Middelalderen, og var en meget yndet underholdnings form. Fine fruer der sang sjofle sange. Når man sådan skimmer skjald teksterne, så kan det ikke undgå at man trækker på smilebåndet, og når man nu tænker på hvordan blufærdigheden blomstrede i samfundet dengang, så er de grænseoverskridende for tiden. Skjald sange var også noget der var mest yndet i de højre kredse. Dem der kender deres Danmarkshistorie, ved at overkladsen var umoralske. Kongefamilierne var de værste Frederik den 7. Døde i armene på sin skøge... Skjald sangene er de rene historiebøger, ærgeligt at det kun er de færreste der kender disse sange

Link http://www.skjaldesang.dk/

Feb 11, 2010 Kl. 07:10 AM
Udskriv

Spring til:
Brugernavn: kode: Mistet din kode?

Besøgende siden 2002
 
tForum version b0.94.2.3 (© 2003 tForumDevTeam)