Udskiv dette emne    Marker denne som ulæst 

Poster
Indlæg    
norman

Status: Medlem
Beskeder: 82
Oprettet: Nov 10, 2004
IP: Gemt
Re: Til Kim [Indlæg #51]

La meg bringe et munter innslag fra denne forpestede rygnings-debat.

I den norske avis Dagbladet stod det i går gjengitt et intervju med Kim Larsen i Politiken angående Kims rygnings-kampanje.

Kim siger der at: "en bartender der ikke tåler tobagsryg bør finde seg et annet job, f.ex. som linedanser" Ha ha, typisk Kim å komme med et slikt eksempel på en alternativ job.

Men ellers er jeg som mange andre skuffet over Kims kanpanje, særlig ille at han sammenligner rygeloven med de tyske konsentrasjonslejre under krigen. En styg fornærmelse mot millioner av nazismens ofre.

Bruk heller de mange millioner i "Himmelblåfondet" til noen gode formål.

_________________________________
På en sommerdag og i silende regn, listet en prest med sin degn...

Aug 29, 2008 Kl. 12:21 PM
Udskriv
norman

Status: Medlem
Beskeder: 82
Oprettet: Nov 10, 2004
IP: Gemt
Re: Til Kim [Indlæg #52]

Kim Larsens kamp mod røykeloven i norske TV2
http://www.tv2.no/TV2/nyhetene/snop/article2155038.ece

_________________________________
På en sommerdag og i silende regn, listet en prest med sin degn...

Aug 29, 2008 Kl. 12:35 PM
Udskriv
Sørland

Status: Forumgnom
Beskeder: 3946
Oprettet: Mar 15, 2004
IP: Gemt
Re: Til Kim [Indlæg #53]

Ja han er på bærtur i denne sammenhengen.
Det blir altfor søkt å pakke det inn i ett "frihetspapir".

_________________________________

Aug 30, 2008 Kl. 12:25 AM
Udskriv
kjukkengirl

Status: Forumgnom
Beskeder: 414
Oprettet: Sep 19, 2005
IP: Gemt
Re: Til Kim [Indlæg #54]

Norman og Søand tor faktisk det er jer der har misforstået sammenligningen i kampagnen. Det er ikke en sammeligning med kocentrations lejrene overhovedet! det er en omskrivning af et af nazismens mottoer, og det er der faktisk flere grunde til tror jeg.
1. Det var faktisk nazityskland der første gang indførte røgforbudet i deres forsøg på at lave et race rent super folk i topklasse.
2. Prøv lige at oversætte "gesuntheit macht frei" det betyder faktisk at "sundhed gir frihed", og vi er jo altså nogen der mener at det langt fra gir frihed, men tvært inskrænker vores frihed, når regering pludselig skal være sunde på vegne af os allesammen. Så tror faktisk at det er lidt ironisk ment. Uden ironi skulle det nok nærmere have været "sundheden fjerner din frihed" men havde man brugt den ville man ikke i samme åndedrag kunne fortælle det som nogen åbenbart har glemt eller nægter at huske, nemlig at nazisterne var de første i verden der indførte en rygelov.
Ved godt at der på skiltet over auswitzs (beklager hvis jeg ikke kan stave til det) står arbejt macht frei, hvilket vel nærmest er noget vås at skrive til indgangen til en kz-lejer da fangerne der ALDRIG havde fri, og jeg er helt sikker på at kampagnen ikke på nogen måder er tiltænkt at skulle genere de tidligere fanger eller frihedskæmpere. At kampagnen så alligevel har generet tidligere fanger og friheds kæmpere er meget beklageligt, ved at Kim ihvertfald har stor respekt for de mennesker. Jeg forstår dog ikke hvorfor det genere dem, folk der har kæmpet for vores frihed burde jo nærmest støtte op om denne kampagne da rygeloven er nazityskland om igen. Tyskerne startede jo heller ikke med at udryde folk, nej de startede også i det små med at fjerne den personlige frihed stille og roligt, og ligesom med rygeloven blev det gjort under påskud af at det var for folks eget bedste, og ligesom med rygeloven var mange mennesker dumme nok til at tro på det. Tvivlere læs dog jeres historie bøger, da jeg ikke vil side her og genfortælle den tyske historie og drage parraleller, men blot fortælle at grunden til nazisterne nogensinde fik den magt de fik rent faktisk var det tyske folks egen dumhed, som jeg dog ikke fortænker dem i da tyskland jo var i krise og der pludselig kom en mand med en masse gyldne løfter som folket troede på, og derfor var for blinde til at se hvad det udviklede sig til før det var for sent.
Nøjagtig det samme gælder faktisk for denne rygelov, der er startet i det små og masser af ikke rygere, synes det er rart at blive beskyttet mod røgen, så kommer kampen mod fedme som mange også vil se som noget lyksaligt, så kommer der stille og roligt flere tiltag, og pludselig en dag kan vi ikke slå en skid uden vi blir henrettet, eller blir tvangs oppereret for vores dårlige mave eller hvad ved jeg. Husk ALT starter i det små og eskalere.
Faktisk tror jeg bare det kim prøver at sige er at staten stille og roligt fjerner folks personlige frihed, og langt de fleste mennesker er for dumme til at opdage det, så til sidst en dag er vi alle helt ens og verden blir umådelig kedelig.

Aug 30, 2008 Kl. 12:41 PM
Udskriv
Sider: 1 2 [3]

Spring til:
Brugernavn: kode: Mistet din kode?

Besøgende siden 2002
 
tForum version b0.94.2.3 (© 2003 tForumDevTeam)