Udskiv dette emne    Marker denne som ulæst 

Poster
Indlæg    
alicce

Status: Seniormedlem
Beskeder: 165
Oprettet: Sep 19, 2005
IP: Gemt
Gasolin' CD'er [Indlæg #1]

Jeg har forsøgt at "kortlægge" de tidlige Gasolin' CD-udgivelser (ikke ny-udgivelserne) - og vil meget gerne høre kommentarer til følgende...:

1987: GAS 1&2, GAS 3&4, GAS 5&6 Made in Japan!! Jeg købte dem nemlig dengang!
1989: GAS 1&2, GAS 3&4, GAS 5&6 Made in Austria! Har jeg sidenhen måtte på jagt efter.
1989: Første oplag af Live Sådan, Gør Det Noget, Live i Skandinavien SORT jewelcase med 8 gribere til at holde CD'en og inlay trykt på kraftigt papir.
1991: De 6 Gasolin' CD'er udkommer for første gang enkeltvis og remasterede i RØDE jewelcases med 8 gribere. De har ALLE det runde klistermærke: Digitally Remastered 1991 påklistret! Gasolin'(1) kommer i butikkerne med omvendt foldet booklet, med bestillingsnummeret ligeledes placeret på "forkert" side.
1991: ANDET oplag af Live Sådan, Gør Det noget, Live i Skandinavien udkommer... ligeledes i RØDE jewelcases!
1993?: Ovenstående 9 CD'er bliver genudsendt (hhv 2. og 3. oplag) i SORTE jewelcases, 8 gribere og stadigvæk inlay trykt på kraftigt papir.
199?: Nyt oplag! hhv. 3. og 4. oplag: Ny sort jewelcase - nu med 12 gribere til at holde CD'en. Inlayet er nu trykt på tyndere papir.
2005: Det seneste oplag udkommer med helt nye katalognumre.
Jewelcase uændret med 12 gribere og inlay trykt på tyndt papir.

Det er klart at der kan forekomme "overlapninger" hvor nye CD'er findes i ældre jewelcases osv.
Har man tænkt sig at samle de forskellige oplag, så skal man selvfølgelig være opmærksom på at Jewelcasen let kan være skiftet ud gennem tiden. Samt div. klistermærker kan være fjernet.
Et kendetegn for en original (enkelt)jewelcase er at den har RUNDE tapper til at holde bookletten på plads med.
Jeg mangler at finde lidt system i hvornår "Nice Price" kampagnerne har kørt.
"Digitally rematsered 1991" klistermærkerne har været for så vidt jeg ved, fast påsat Gas 1-6 på de første 2 oplag!? Men aldrig på Gør Det Noget og de to Live albums!?
Jeg vil mene der skal rettes i Kasper's diskografi ved de 3 sidstnævnte CD'er, da de i første oplaget oprindeligt kom i sorte jewelcases! Dem i røde jewelcases er andet oplag! Jeg købte dem da de kom første gang, og mangler derfor i dag flere af genudgivelserne....
Hvem kunne da også forudse at det at samle skulle gå hen og blive SÅ kompliceret!!!
Der kan selvfølgelig være lavet flere oplag op gennem 90'erne, men om der i så fald er synlige forskelle ved jeg ikke
Mvh

_________________________________
Vi bliver flere og fler'
på den kommunale bænk,
med bomber i hovedet
og livet skudt i sænk.

Mar 25, 2006 Kl. 08:13 PM
Udskriv
Kasper

Status: Moderator
Beskeder: 3922
Oprettet: Mar 12, 2004
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #2]

Citér:
alicce wrote:
1989: Første oplag af Live Sådan, Gør Det Noget, Live i Skandinavien SORT jewelcase med 8 gribere til at holde CD'en og inlay trykt på kraftigt papir.
1991: De 6 Gasolin' CD'er udkommer for første gang enkeltvis og remasterede i RØDE jewelcases med 8 gribere. De har ALLE det runde klistermærke: Digitally Remastered 1991 påklistret! Gasolin'(1) kommer i butikkerne med omvendt foldet booklet, med bestillingsnummeret ligeledes placeret på "forkert" side.
1991: ANDET oplag af Live Sådan, Gør Det noget, Live i Skandinavien udkommer... ligeledes i RØDE jewelcases!
1993?: Ovenstående 9 CD'er bliver genudsendt (hhv 2. og 3. oplag) i SORTE jewelcases, 8 gribere og stadigvæk inlay trykt på kraftigt papir.


Jeg kan oplyse, at jeg købte de omtalte ni CD'er i Kvickly i Helsinge i 1991 for 90 kr./stk. Live Sådan havde de KUN med rød jewelcase, mens et par stykker kunne fås både rød og sort jewelcase (jeg husker, at det var nogle af de sidste LP'er, så det skal nok passe med Live i Skandinavien og Gør Det Noget).
Få måneder senere så jeg den forkert foldede booklet i Fona i Slotsarkaderne i Hillerød, og jeg troede da også, at det var What A Lemon. Det er den eneste gang, at jeg har set den forseglet, og jeg har da også siden været ærgerlig over, at jeg ikke købte den.

Citér:
alicce wrote:
tyndt papir.


Du kunne evt. smide de forskellige booklets op på en brevvægt for den vej at specificere forskellen.

Citér:
alicce wrote:
Jeg vil mene der skal rettes i Kasper's diskografi ved de 3 sidstnævnte CD'er, da de i første oplaget oprindeligt kom i sorte jewelcases! Dem i røde jewelcases er andet oplag!

Jeg er tidligere orienteret om, at de _også_ udsendtes med rød coverryg oprindeligt, men disse informationer kan næppe verificeres nogetsteds.


Jeg husker første gang, at jeg var i Accord på Østerbrogade 88 i efteråret 1989, at de havde temmeligt mange brugte eksemplarer af "dobbelt"-CD'erne...det var tider - den gang hvor CD'erne kun havde en begrænset plads i butikken, så der var _ordentligt_ plads til LP'erne.
Mar 25, 2006 Kl. 08:42 PM
Udskriv
Brian

Status: Moderator
Beskeder: 2853
Oprettet: Mar 14, 2004
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #3]

Jeg har også kun de 2 live-albums og Gør det noget med de røde firkantede Nice Price mærker på, Kim Larsen cd'erne har også de mærker på fra dengang i to forskellige typer Nice Price klistermærker

Jeg kan ikke helt huske hvornår jeg købte mit første sæt, men jeg mener præcis det har været ret hurtigt efter at de gik over til de sorte jewelcases (1992??), kan huske fra dengang at der var nogle der var røde i ryggen, som jeg ikke synes var særlig kønne dengang også for at få dem alle i sorte jewelcases

_________________________________
En gammel flamme brænder aldrig ud - Gasolin' for evigt!

Mar 25, 2006 Kl. 08:44 PM
Udskriv
Kasper

Status: Moderator
Beskeder: 3922
Oprettet: Mar 12, 2004
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #4]

Citér:
Brian wrote:
kan huske fra dengang at der var nogle der var røde i ryggen, som jeg ikke synes var særlig kønne dengang også for at få dem alle i sorte jewelcases

Netop mit argument dengang... Jeg kalkulerede ikke med, at jeg sidenhen ville blive bindegal.
Mar 25, 2006 Kl. 08:59 PM
Udskriv
Brian

Status: Moderator
Beskeder: 2853
Oprettet: Mar 14, 2004
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #5]

Citér:
Kasper wrote:
Citér:
Brian wrote:
kan huske fra dengang at der var nogle der var røde i ryggen, som jeg ikke synes var særlig kønne dengang også for at få dem alle i sorte jewelcases

Netop mit argument dengang... Jeg kalkulerede ikke med, at jeg sidenhen ville blive bindegal.

jaa .. man kan stadig finde de røde eller hvide og sorte cd-holdere med 8 gribbere, ligesom med de runde booklet-holdere

Er det ikke noget standard fra den tid af, ligesom al ting ændres med tiden

_________________________________
En gammel flamme brænder aldrig ud - Gasolin' for evigt!
Mar 25, 2006 Kl. 09:06 PM
Udskriv
Kasper

Status: Moderator
Beskeder: 3922
Oprettet: Mar 12, 2004
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #6]

Citér:
Brian wrote:
jaa .. man kan stadig finde de røde eller hvide og sorte cd-holdere med 8 gribbere, ligesom med de runde booklet-holdere

Er det ikke noget standard fra den tid af, ligesom al ting ændres med tiden

Jeg kan da huske fra en plademesse, at der var en gut, som havde et ganske overdådigt udvalg i jewelcases, så kan kunne købe lige nøjagtig den type, som man stod og manglede.
Mar 25, 2006 Kl. 09:10 PM
Udskriv
Brian

Status: Moderator
Beskeder: 2853
Oprettet: Mar 14, 2004
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #7]

Det samme man kan ikke engang købe en ny 10-styks pakke af tomme jewelcases, der er identiske med de jewelcases der følger med en ny cd i dag, i hvert fald ikke de dobbelte jewelcases hvor cd-holderen er hængslet i højre side, hvis man uheldigvis modtager og får en cd hvor hylsteret eller cd-griberne er knækket som det så ofte kan ske hvis man får en cd tilsendt, så der kan problemet altid være med at finde en ny jewelcase hvis cd’en og hylster som helhed skal være 100% i orden og identisk med originalen, og hvor mange gange en brugt cd har fået skiftet hylster er ikke til at vide, hvis man skal se rent diskografisk på det også, hvor en stor procent del af brugte cd’er er blevet scannet i Kaspers diskografi.

_________________________________
En gammel flamme brænder aldrig ud - Gasolin' for evigt!

Mar 25, 2006 Kl. 10:29 PM
Udskriv
John T
Status: Nyt medlem
Beskeder: 8
Oprettet: Jan 16, 2006
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #8]

Jeg ligger inde med eks. af de første 6 gas' cd'er hvor clipsene som hæfter inlay sammen er vendt forkert !!!!
GET A LIFE

Mar 26, 2006 Kl. 08:42 AM
Udskriv
Kasper

Status: Moderator
Beskeder: 3922
Oprettet: Mar 12, 2004
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #9]

Citér:
John T wrote:
Jeg ligger inde med eks. af de første 6 gas' cd'er hvor clipsene som hæfter inlay sammen er vendt forkert !!!!
GET A LIFE
I betragtning af, at kun Gas 5 er produceret med hæfteklammer, så må du have fået noget bonusmateriale, så du må have et meget bedre livsindhold end os andre.
Mar 26, 2006 Kl. 09:59 AM
Udskriv
John T
Status: Nyt medlem
Beskeder: 8
Oprettet: Jan 16, 2006
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #10]

Ja-ja OK, selvmål

Mar 26, 2006 Kl. 11:46 AM
Udskriv
alicce

Status: Seniormedlem
Beskeder: 165
Oprettet: Sep 19, 2005
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #11]

Citér:
Kasper wrote:
Jeg kan oplyse, at jeg købte de omtalte ni CD'er i Kvickly i Helsinge i 1991 for 90 kr./stk. Live Sådan havde de KUN med rød jewelcase, mens et par stykker kunne fås både rød og sort jewelcase (jeg husker, at det var nogle af de sidste LP'er, så det skal nok passe med Live i Skandinavien og Gør Det Noget).


Det kunne tyde på at teorien holder så langt
Jeg forestiller mig at man efter det første tryk af de dobbelte CD'er har "opdaget" at man ikke har fået "alle" albummene med, hvorefter de tre albums så er sendt ud sammen med andet oplag (af dobbelt CD'erne).
Der står jo også CBS 1989 på dem! Så det virker da også atypisk at lige de tre bliver sendt ud i røde cases!?
Det er da simpelthen et "promo-stunt" under genudgivelsen af hele baduljen som enkelt-CD'er i 1991!
Citér:
Kasper wrote:
Få måneder senere så jeg den forkert foldede booklet i Fona i Slotsarkaderne i Hillerød, og jeg troede da også, at det var What A Lemon. Det er den eneste gang, at jeg har set den forseglet, og jeg har da også siden været ærgerlig over, at jeg ikke købte den.


Vent så lige lidt... Du købte en Gas 1 med korrekt foldet booklet i 1991!?
Hvilket så må betyde at "første oplag" kom ud i begge versioner!?
Midt i produktionen af første oplag (af enkelt CD'erne) har man opdaget fejlen...
Citér:
Kasper wrote:
Du kunne evt. smide de forskellige booklets op på en brevvægt for den vej at specificere forskellen.


Bookletterne (uden clips) vejer alle 5 gram, pånær de nye med nyt katalog nummer - de vejer kun 4 gram.
Men om der er tale om 4,99gram kontra 5,01gram ved jeg ikke - Der skal nok en mere præcis vægt til.
Umiddelbart kan papirtyperne groft deles op i to typer...:
De første = kartonagtigt papir (der virker kraftigere)
De senere = glittet papir (der virker tyndere)
Men massefylden gør så at de vejer stort set det samme
Citér:
Kasper wrote:
Jeg er tidligere orienteret om, at de _også_ udsendtes med rød coverryg oprindeligt, men disse informationer kan næppe verificeres nogetsteds.


Vi har jo tidligere snakket sammen om det for efterhånden et godt stykke tid siden, og jeg har bare ikke kunnet få det til at gå op med røde jewelcases allerede i 1989

Mht. de to Live albums samt Gør Det Noget, så kan det blive svært at kende forskel på 1. og 3. oplag.
Jeg ved at mine er 1. oplag da jeg købte dem da de kom... men hvornår ved jeg at jeg står med 3. oplag i hånden, da de jo har samme type jewelcase og booklet Muligvis kan et "Nice Price" klistermærke hjælpe.

Og hold fast hvor tog det mig lang tid at få bare lidt styr på det her Citér/Quote halløj

_________________________________
Vi bliver flere og fler'
på den kommunale bænk,
med bomber i hovedet
og livet skudt i sænk.
Mar 26, 2006 Kl. 03:38 PM
Udskriv
Kasper

Status: Moderator
Beskeder: 3922
Oprettet: Mar 12, 2004
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #12]

Citér:
alicce wrote:
Vi har jo tidligere snakket sammen om det for efterhånden et godt stykke tid siden, og jeg har bare ikke kunnet få det til at gå op med røde jewelcases allerede i 1989
CBS Nice Price Guiden er dateret "1990". I den står omtalt en konkurrence, som slutter 1. april 1991, og ligeledes står der, at der allere er udsendt mere end 500 forskellige CBS Nice Price-produkter til cirka to trediedele af nyprisen. Jeg har på et tidlgiere tidspunkt læst, at den røde coverryg decideret markerer, at CD'en er lidt billigere. Hvornår CBS Nice Price-serien er startet tør jeg dog ikke sige, men de "dobbelte" Gasolin'-CD'er omtales i CBS Nice Price Guiden som Nice Price-produkter, så det tyder da kraftigt på, at man ikke har benyttet den røde coverryg fra starten af CBS Nice Price-serien.
Mar 26, 2006 Kl. 04:43 PM
Udskriv
alicce

Status: Seniormedlem
Beskeder: 165
Oprettet: Sep 19, 2005
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #13]

Nice Price klistermærkerne mener jeg heller ikke været på fra "starten" af...
Det tidligste jeg har er fra en "Jungle Dreams" CD (med rød jewel-case).
Det er min opfattelse at de tre "engelske" Kim Larsen CDer blev udsendt ca. samtidigt med de tre Gasolin' CD'er... katalognumrene er kun en lille smule højere.
Nice Price klistermærkerne har jeg i øvrigt ingen erindring om nogensinde at have set på dobbelt-CDerne!?

_________________________________
Vi bliver flere og fler'
på den kommunale bænk,
med bomber i hovedet
og livet skudt i sænk.

Mar 26, 2006 Kl. 05:06 PM
Udskriv
Oles Fjerner

Status: Forumgnom
Beskeder: 398
Oprettet: Mar 08, 2005
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #14]

Da jeg købte min Gasolin 1 CD, var coveret med "What a Lemon" forsiden

_________________________________
Da de bar mig ud
med fjorten riffelskud
og tyve kroner åh ja åh ja
og en regning
på en maskinpistol.

Mar 30, 2006 Kl. 02:18 PM
Udskriv
Brian

Status: Moderator
Beskeder: 2853
Oprettet: Mar 14, 2004
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #15]

Citér:
Oles Fjerner wrote:
Da jeg købte min Gasolin 1 CD, var coveret med "What a Lemon" forsiden

Den med bestillingsnummeret under familiefotoet kan vel ikke være noget der er blevet udsendt efter "What a lemon" forsiden".
Eller er det, det samme coveret der blev foldet i starten ??

Bemærker også nu på senere udgaver har de også flyttet bestillingsnummeret længere op under forhjulet på den blå bil

_________________________________
En gammel flamme brænder aldrig ud - Gasolin' for evigt!
Mar 30, 2006 Kl. 02:28 PM
Udskriv
alicce

Status: Seniormedlem
Beskeder: 165
Oprettet: Sep 19, 2005
IP: Gemt
Re: Gasolin' CD'er [Indlæg #16]

Hvis hele det første oplag af Gas 1 blev foldet omvendt, så tror jeg de to ting hænger sammen (foldningen samt placeringen af katalognummeret).
Jeg kan kun huske de omvendt-foldede versioner, da jeg dengang købte de seks CD'er.
Så højst sandsynligt er det hele det første oplag det er "gået ud over", men jeg skal ikke kunne sige det med 100% sikkerhed.
Hvis man har købt den brugt med bestillingsnummeret under familiefotoet (og Sporvognen på forsiden), så kan man prøve hvor stor en modstand der er hvis man forsøger at folde det "tilbage" igen.
Jeg vendte selv coveret om, efter at have købt den - og når jeg i dag sammenligner med inlayet i de andre CD'er, så har den (Gas 1) lettere ved at blive foldet modsat end de andre - hvilket jo er logisk nok.
Og så er det vist på plads at slutte af med sådan en her:

_________________________________
Vi bliver flere og fler'
på den kommunale bænk,
med bomber i hovedet
og livet skudt i sænk.

Apr 01, 2006 Kl. 12:06 PM
Udskriv

Spring til:
Brugernavn: kode: Mistet din kode?

Besøgende siden 2002
 
tForum version b0.94.2.3 (© 2003 tForumDevTeam)