Opslagstavlen [http://kjukken.dk/forum]
Opslagstavlen [http://kjukken.dk/forum/viewboard.php?BoardID=1]
Fiktive personer? [http://kjukken.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=627]

KnOrr 
Aug 19, 2004 Kl. 09:10 PM
Fiktive personer?

Da der ofte optræder en bestemt person i Larsens tekster, tænkte jeg på, om de fleste af dem er fiktive? Ok, godt nok er jeg da klar over at Poul Reichard er god nok, men hvad med fx: Molly, Bondemand Petersen, Nanna, Rita, Moster, Tante Olga, Caroline (ok, den sang stammer fra hans morfar), men også Fru Sauterne, Harvey, Hubertus, Jacob den glade, Joanna og Maria, m.m .. Der er jo trods alt en del af dem. Og det ville være interresant, hvis bare nogle vidste en af historierne bag én af personerne..

Mvh KnOrr

[Edited by KnOrr på Aug 19, 2004 Kl. 09:25 PM]

kimzoom 
Aug 19, 2004 Kl. 09:21 PM
Re: Fiktive personer?

Molly er hans datter
Rita, var det ikke noget radio?

KnOrr 
Aug 19, 2004 Kl. 09:24 PM

Molly, ja sgu da! Det havde jeg lige svedt ud!

Mvh KnOrr

michael_74 
Aug 19, 2004 Kl. 10:08 PM

Jeg mener at Hubertus var et stamværtshus

michael_74 
Aug 19, 2004 Kl. 10:18 PM

Jeg bliver lige nødt til at korrigere mig selv, Hubertus er en hund - i hvert fald i følge teksten

Brian 
Aug 19, 2004 Kl. 10:35 PM

Tjaaa ...

Tante Olga’s musikbureau ligger i Randers, hvor der også ligger Tante Olga’s restaurant ...

Harveys bar eller grillbar, ligger i Horsens ...

kimzoom 
Aug 20, 2004 Kl. 05:16 AM

Citér:
michael_74 wrote:
Jeg mener at Hubertus var et stamværtshus

Hubertus har Larsen IKKE selv har skrevet.

Strengelegen 
Aug 20, 2004 Kl. 02:04 PM

Citér:
kimzoom wrote:
Molly er hans datter

Men hun kom først efter sangen

Strengelegen 
Aug 20, 2004 Kl. 02:13 PM

Citér:
KnOrr wrote: Caroline (ok, den sang stammer fra hans morfar)
Mvh KnOrr

Larsens morfar hed Peter Rasmus Olsen - Det er Ole Christensen der har lavet Caroline

Rasmus136 
Aug 20, 2004 Kl. 07:12 PM

Harveys Bar var det gamle Sofiekælderen, hvor tenderen var den salig Harvey Sand - krediteret på Gas 6. Det var den gang da Jens Breum kunne stå i baren, Lone Kellermann havde klods dernede, og der hængte masser af Gas-effekter dernede. Nu er det hele skrottet. Kun et enkelt Gas-billede for at erindre om, at det var stamværtshuset, og så har Oscar, Jönners søn, været tender dernede.

Ak, ja. Her var sgu en gammel flamme der brændte ud.....

Gas for evigt!

Kasper 
Aug 20, 2004 Kl. 10:10 PM

Mon ikke du skulle holde dig til at skrive i kontortid?!? Du er jo overtræt!?!

Citér:
Rasmus136 wrote:
Ak, ja. Her var sgu en gammel flamme der brændte ud.....

Gas for evigt!

En gammel flamme brænder aldrig ud.

GAS FOR EVIGT

Thorsen 
Aug 21, 2004 Kl. 12:16 AM

Hubertus er skrevet af Sifred Pedersen

hsanders 
Aug 21, 2004 Kl. 03:32 PM

At kunne se med tante Olgas briller er et udtryk, man brugte i gamle dage i bestemte situationer..i følge Larsen..hvilke kan jeg ikke huske!

mamma 
Aug 22, 2004 Kl. 07:36 PM

Sauterne er en hvidvin (og straks får sangen en helt anden mening!)

Michael Jensen 
Aug 22, 2004 Kl. 09:08 PM

Citér:
Brian wrote:
Tjaaa ...

Tante Olga’s musikbureau ligger i Randers, hvor der også ligger Tante Olga’s restaurant ...

Harveys bar eller grillbar, ligger i Horsens ...

Harveys Bar i Horsens, er på INGEN måde en grillbar, men derimod et ægte stamværtshus, hvor der enten er enormt hyggeligt, eller glassene flyver gennem luften.
Var der forøvrigt selv fredag nat, dog uden at blive ramt af nogle glas

Harveys Bar i Larsen sangen har intet med denne at gøre (før i tiden hed den Gadespejlet, kan ikke huske om de tog navneforandring før eller efter Larsens sang), men er, som Rasmus136 var inde på, identisk med Sofies Kælder på Christianshavn, hvor Harvey Sand jo var tænder, forøvrigt ham der bragte udtrykket "Pas På Svinget I Solrød" til veje i Gas-lejren, derfor krediteringen på "Efter Endnu En Dag".

Daniel 
Aug 22, 2004 Kl. 09:59 PM

Citér:
mamma wrote:

Den køber jeg altså ikke.......

hsanders 
Aug 22, 2004 Kl. 10:06 PM

"Sauterne er en hvidvin (og straks får sangen en helt anden mening!)"

Forklaring ønskes uddybes!

Jeg kender en som fortæller fuldstændig det samme, men jeg, ligesom Daniel, købe rden sgu' heller ikke..

Rasmus136 
Aug 23, 2004 Kl. 08:06 AM

Rart at en anden gammel gasser (Michael) er enig. Udtrykket Pas på svinget i Solrød var ganske rigtigt Harveys, men er afledt af en gammel dansk film (vistnok fra 1942): Pas på svinget i Solby. Det var harveys måde at sige slap af på.

Fru Sauterne, ja "hun" er afledt af Sauterne-vinen, og mon ikke Larsen i virkeligheden synger om omgangen med denne søde vin. En text kan som bekendt have flere betydningslag.

Og kasper: Jeg er også "på" af og til uden for arbejdstid. Det burde ikke gøre indlægene ringere. men jeg begræder da at Soffys Place ikke eksisterer mere. Nu er det glas, stål og glatnakker. Samlere af gas, der ikke har været på det gamle sted, ville dåne over de mange Gas-klistermærker m.m., der hængte alle steder. Og så den udødelige grafitti på dametoilettet (som Frans også har med i en af sine bøger): "Wili Jönsson er uopnåelig". Det er sgu da smukt, mand!

Flammen brænder stadig!

Stougaard 
Aug 23, 2004 Kl. 11:30 AM

- bliver totalt misundelig på jer der har haft muligheden for at opleve dette!

Det må ha' været fedt!

gid man kunne spole tiden tilbage og få lov til at opleve det bare en gang, bare en koncert.

Hvor er i heldige!

Daniel 
Aug 23, 2004 Kl. 12:14 PM

Citér:
Rasmus136 wrote:
Fru Sauterne, ja "hun" er afledt af Sauterne-vinen, og mon ikke Larsen i virkeligheden synger om omgangen med denne søde vin. En text kan som bekendt have flere betydningslag
Citér:

[Edited by Daniel på Aug 23, 2004 Kl. 12:17 PM]

Daniel 
Aug 23, 2004 Kl. 12:21 PM

Angående ovenstående Udtalelse

Nu er det ikke fordi jeg har tænkt mig at ændre denne tråd til en diskussion om Larsens tekster... MEN...

1. Hvis Fru Sauterne handler om en hvidvin, hvorfor introduceres den så ALTID med Sammen og hver for sig ?

2. Angiver titlen: Fru Sauterne ikke at der er at gøre med et menneske af hunkøn ?

3. "...jeg tror De har gjordt det før."
"Lad os lægge os, på min sovesofa..."
"Og når, morgenduggen den falder, så går de alle hver for sig."
Hvordan kan disse citater refereres til en hvidvin ?

Kasper 
Aug 23, 2004 Kl. 12:51 PM

Citér:
Daniel wrote:

Nu er det ikke fordi jeg har tænkt mig at ændre denne tråd til en diskussion om Larsens tekster... MEN...

1. Hvis Fru Sauterne handler om en hvidvin, hvorfor introduceres den så ALTID med Sammen og hver for sig ?

2. Angiver titlen: Fru Sauterne ikke at der er at gøre med et menneske af hunkøn ?

1) Omtalte sang kan også meget vel fortolkes som en beruselse.

2) Et skib omtales hun. Jordkloden som Moder Jord, og Fru Sauterne er vel naturlig i den forbindelse, da det svjh er en sød dessertvin og derefter egentligt naturlig at forbinde med hunkøn i poesi.

3) Læs teksten til The Beatles: Norwegian Wood, og erstat så "she" med "hash". Det giver lige så meget om ikke mere mening. http://the-beatles.lyrics-songs.com/lyrics/264/

Daniel 
Aug 23, 2004 Kl. 01:11 PM

Citér:
Kasper wrote:
Citér:
Daniel wrote:

2) Et skib omtales hun. Jordkloden som Moder Jord, og Fru Sauterne er vel naturlig i den forbindelse, da det svjh er en sød dessertvin og derefter egentligt naturlig at forbinde med hunkøn i poesi.

3) Læs teksten til The Beatles: Norwegian Wood, og erstat så "she" med "hash". Det giver lige så meget om ikke mere mening. http://the-beatles.lyrics-songs.com/lyrics/264/

"Klokken er slagen fem
nu går de sidste hjem
lægger sig lidt til ro
en times tid eller to
sammen og hver for sig
jeg ville ønske, De skulle med mig

Natsværmere som Dem
de finder aldrig hjem
de flyver kun forbi
til et tilfældigt logi
sammen og hver for sig
jeg ville ønske, De skulle med mig"

Vil du seriøst fortælle mig at sangen handler om et vedkommende der beder en hvidvin om at ledsage ham hjem og tilbringe natten med ham?

Og hvad angår det med hash i Norwegian Wood...

Det kan godt være du har ret....
MEN...Jeg går i klasse med nogle "ualmindeligt godt begavede og modne unge mennesker" der udskiftede ordet love med fuck i adskillige sange....og det gav også mere mening for dem....

mamma 
Aug 23, 2004 Kl. 01:42 PM

hsanders & Daniel - hvad er det lige i vil vide Skal jeg virkelig til at kontakte Larsen selv for at få understøttet min forklaring

Enhver der har prøvet at være bare lidt fuld ved da, at fantasien kan løbe lidt af med én... (prøvede det selv her i weekenden med Hr Bacardi Razz )

Eller prøv at tænke tilbage på filmen "kundskabens træ" (tror jeg det var), hvor Willy, i hans fine, nye, røde trøje, dansede kinddans med en sodavand !!! (og prøv så at forestille jer Larsen i samme situation med en flaske vin )

Kasper 
Aug 23, 2004 Kl. 02:07 PM

Citér:
Daniel wrote:
Citér:
Kasper wrote:
Citér:
Daniel wrote:

"Klokken er slagen fem
nu går de sidste hjem
lægger sig lidt til ro
en times tid eller to
sammen og hver for sig
jeg ville ønske, De skulle med mig

Natsværmere som Dem
de finder aldrig hjem
de flyver kun forbi
til et tilfældigt logi
sammen og hver for sig
jeg ville ønske, De skulle med mig"

Vil du seriøst fortælle mig at sangen handler om et vedkommende der beder en hvidvin om at ledsage ham hjem og tilbringe natten med ham?

Og hvad angår det med hash i Norwegian Wood...

Det kan godt være du har ret....
MEN...Jeg går i klasse med nogle "ualmindeligt godt begavede og modne unge mennesker" der udskiftede ordet love med fuck i adskillige sange....og det gav også mere mening for dem....

Jeg synes nu, at sangen "Sammen Og Hver For Sig" kan tolkes i mange retninger (herunder at den eller de fortolkninger, som Kim Larsen har haft i tankerne ikke nødvendigvis er de eneste rigtige) f.eks. en brandert, slutning på en bytur, noget uforpligtigende sex eller en forelsket person.

Udfra den min (og andres) foreslåede fortolkning af Fru Sauterne kom jeg til at tænke på den fortolkning med Beatles - i begge tilfælde kan det omtalte hunkønsvæsen erstattes med et berusende/bevidsthedsudvidende middel. Beatles er helt sikkert gentagne gange blevet både over- og underfortolket, men det er nu sådan, at de nok var for pæne til at synge direkte om hash og LSD (Lucy in the Sky with Diamonds) samfundets opfattelse af disse penible emner i i hvert fald første halvdel af 60'erne taget i betragtning.

Og ja, jeg forestiller mig også, at man sagtens kan få mening ud af at erstatte "love" med "fuck" i en del sange. Dermed ikke sagt, at det har været kunstnernes tankegang, at det skulle.

---
Do you se the other way
World war three is not easy

Daniel 
Aug 23, 2004 Kl. 02:26 PM

Citér:
mamma wrote:
hsanders & Daniel - hvad er det lige i vil vide Skal jeg virkelig til at kontakte Larsen selv for at få understøttet min forklaring

Nej jeg synes ikke vi skal forstyre den gode Hr. Larsen... Hvis vi gjorde det hver gang vi ikke var sikre på vores fortolkninger tror jeg han ville skifte branche...

Og I øvrigt er du ikke kommet med nogen forklaring...
Det eneste du skrev var:

"Sauterne er en hvidvin (og straks får sangen en helt anden mening!)"

Så jeg vil tro at det Anders mente var at han gerne ville høre din fortolkning...

Og det vil jeg da egentlig også gerne...

KnOrr 
Aug 23, 2004 Kl. 04:28 PM

Jeg er meget i tvivl, men efter nærmere analysering, vil jeg nok tro mest på, at "Fru Sauterne" skal tolkes som en vin..Men, der er altså også lidt sensuelle undertoner i Fru. Sauterne, og det mener jeg at kunne relatere til den dansk-erotiske film "Halløj i Himmelsengen fra 1965", hvor både en Hr. og Fru. Sauterne er blandt hovedpersonerne.. Jeg ved ikke om det kan have en sammenhæng, og det er bare et gæt.. Se evt. http://www.danskefilm.dk/index2.html - Så hvis Larsen har brugt den film til "inspirationskilde", må Fru. Sauterne jo være en dame!!
Who know's ?

Mvh KnOrr

hsanders 
Aug 23, 2004 Kl. 06:02 PM

Knorr: Det har du nok ret i - lyder meegt sandsynlgit med filmen..

der er simpelthen for mange fejlkilder i den sang til at jeg kan tro, at den kunne handle om en hvidvin..men man ved selvfølgelig aldrig..

Og Mamma:

Ville bare høre din uddybning af det - hvorfor du troede det Altid spændene med fortolkninger..

mamma 
Aug 23, 2004 Kl. 06:56 PM

Hmm, hvordan kommer man lige med en hurtig forklaring?
OK, tænk på en mand der sidder på et værtshus - en "min kone forståe mig ikke"-type,- han kan meget vel, sidst på aftenen, sidde og føre dybe samtaler med sin øl, som gennem aftenen er blevet hans bedste ven/den eneste det rigtig forstår ham. Sådan kunne det vel også være med en vin ? Det er vel ikke helt ved siden af, at en mand, der har siddet og drukket hele dagen, efterhånden bliver småforelsket i vinen ? Bare min mening
(iøvrigt blev Razz også min allerbedste ven i lørdags )

Strengelegen 
Aug 24, 2004 Kl. 06:47 AM

Ang Fru Sauterne
Her er et udklip fra anmeldelse af LP´EN :

hsanders 
Aug 24, 2004 Kl. 03:47 PM

Razz?

Du kan selvfølgelig have ret Mamma, men jeg vil spørge Kim Larsen den dag jeg møder ham

mamma 
Aug 24, 2004 Kl. 10:03 PM

Citér:
hsanders wrote:
Razz?

Du kan selvfølgelig have ret Mamma, men jeg vil spørge Kim Larsen den dag jeg møder ham

Ja, Bacardi Razz Min aller "godeste" ven.

Vi får se, men synes artiklen lægger op til at vi alle har en lille smule ret, eller hvad ?
Ellers må vi alle holde et analyseringsmøde ....sammen med Razz

Daniel 
Aug 25, 2004 Kl. 02:34 PM

Jo....uddraget fra anmeldelsen læner sig da lidt op af begge fortolkninger.....
Dog alligevel mest op ad min... hehe...

Hvad angår dit analyseringsmøde...med Razzz.....
Det lyder hyggeligt....men hvis Razz skal medvirke tror jeg slet ikke vi kan blive enige.....

Men det behøver vi jo i øvrigt slet heller ikke.....

mamma 
Aug 27, 2004 Kl. 01:41 PM

nej, vel ?
Vi ku også bare indvitere ham razz fra Big Brother... (hvad blev der iøvrigt af ham ?)

Daniel 
Aug 27, 2004 Kl. 01:59 PM

DON'T KNOW - BUT EVEN MORE IMPORTANT - DON'T CARE

Strengelegen 
Aug 27, 2004 Kl. 02:05 PM

Citér:
Daniel wrote:
Jo....uddraget fra anmeldelsen læner sig da lidt op af begge fortolkninger.....
Dog alligevel mest op ad min... hehe...

Mamma har da mest ret - du var fuldstændig afvisende :

Citér:
------------------------------------------------------------------------
mamma wrote:
------------------------------------------------------------------------
Daniel wrote:
Den køber jeg altså ikke.......

Daniel 
Aug 27, 2004 Kl. 02:11 PM

Hvad mener du?

Jeg vil da stadig holde på at begge sange handler om at sidde på en bar, meget sent på aftenen, og så ende med at tage en dejlig, tilfældig, dame med hjem...

Og hvis vi skal fortsætte diskussionen... Vil jeg da påstå at anmelderen også støtter den version mest...

Bent 
Aug 27, 2004 Kl. 02:50 PM

Der sidder 2 mennesker på en bænk.... den ene er Daniel den anden er også fuld

Daniel 
Aug 27, 2004 Kl. 04:13 PM

ja...hihi...det var sørme sjovt...jeg kan slet ikke få armene ned...

Stougaard 
Aug 28, 2004 Kl. 01:41 PM

jeg tror nu ikke den sang omhandler en beruselse.
For jeg nægter at tro at man kan skrive så smuk
en sang om at være stiv,
for han har jo nok ikke skrevet
sangen mens han var stifff,
og dagen efter tvivler jeg på
at man er istand til at gøre en brandert romantisk, sammen med
TØMMERMÆNDENE!!!!!!!

Stougaard 
Aug 28, 2004 Kl. 01:45 PM

-men jeg vil prøve teste det af i aften!
Go' weekend, til jer andre.
Jeg ved at min bliver god, og en VÅD weekend,
sammen med Larsen på anlæget.
Glæder mig!

Kasper 
Aug 28, 2004 Kl. 07:23 PM

Citér:
Stougaard wrote:
Jeg ved at min bliver god, og en VÅD weekend,
sammen med Larsen på anlæget.
Glæder mig!

Sørland og jeg kigger forbi ved ti-tiden, og vi forventer at blive omkring 30 timer, så vi lige kan nå på arbejde mandag morgen. 1) 2) 3) 4) 5) 6) 7)

Stougaard 
Aug 29, 2004 Kl. 07:47 PM

Hvor blev I af, sad og ventede....

Michael Jensen 
Jun 02, 2005 Kl. 12:11 AM

Citér:
Strengelegen wrote:
Citér:
KnOrr wrote: Caroline (ok, den sang stammer fra hans morfar)
Mvh KnOrr

Larsens morfar hed Peter Rasmus Olsen - Det er Ole Christensen der har lavet Caroline

Panik-Ole, en fyr Larsen mødte på Aslov Højskole.....

oldie 
Jun 02, 2005 Kl. 10:28 AM

Tante Olga er også kommet til efter sangen..

Besøgende siden 2002

tForum version b0.94.2.3 (© 2003 tForumDevTeam)