Opslagstavlen [http://kjukken.dk/forum] Opslagstavlen [http://kjukken.dk/forum/viewboard.php?BoardID=1] Fiktive personer? [http://kjukken.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=627] |
|
|
KnOrr Aug 19, 2004 Kl. 09:10 PM |
Fiktive personer?
Da der ofte optræder en bestemt person i Larsens tekster, tænkte jeg på, om de fleste af dem er fiktive? Ok, godt nok er jeg da klar over at Poul Reichard er god nok, men hvad med fx: Molly, Bondemand Petersen, Nanna, Rita, Moster, Tante Olga, Caroline (ok, den sang stammer fra hans morfar), men også Fru Sauterne, Harvey, Hubertus, Jacob den glade, Joanna og Maria, m.m .. Der er jo trods alt en del af dem. Og det ville være interresant, hvis bare nogle vidste en af historierne bag én af personerne.. |
|
|
kimzoom Aug 19, 2004 Kl. 09:21 PM |
Re: Fiktive personer?
Molly er hans datter |
|
|
KnOrr Aug 19, 2004 Kl. 09:24 PM |
Molly, ja sgu da! Det havde jeg lige svedt ud! |
|
|
michael_74 Aug 19, 2004 Kl. 10:08 PM |
Re: Fiktive personer? Jeg mener at Hubertus var et stamværtshus |
|
|
michael_74 Aug 19, 2004 Kl. 10:18 PM |
Re: Fiktive personer? Jeg bliver lige nødt til at korrigere mig selv, Hubertus er en hund - i hvert fald i følge teksten |
|
|
Brian Aug 19, 2004 Kl. 10:35 PM |
Tjaaa ... |
|
|
kimzoom Aug 20, 2004 Kl. 05:16 AM |
Citér: Hubertus har Larsen IKKE selv har skrevet. |
|
|
Strengelegen Aug 20, 2004 Kl. 02:04 PM |
Citér: Men hun kom først efter sangen |
|
|
Strengelegen Aug 20, 2004 Kl. 02:13 PM |
Citér: Larsens morfar hed Peter Rasmus Olsen - Det er Ole Christensen der har lavet Caroline |
|
|
Rasmus136 Aug 20, 2004 Kl. 07:12 PM |
Harveys Bar var det gamle Sofiekælderen, hvor tenderen var den salig Harvey Sand - krediteret på Gas 6. Det var den gang da Jens Breum kunne stå i baren, Lone Kellermann havde klods dernede, og der hængte masser af Gas-effekter dernede. Nu er det hele skrottet. Kun et enkelt Gas-billede for at erindre om, at det var stamværtshuset, og så har Oscar, Jönners søn, været tender dernede. |
|
|
Kasper Aug 20, 2004 Kl. 10:10 PM |
Mon ikke du skulle holde dig til at skrive i kontortid?!? Du er jo overtræt!?! Citér: En gammel flamme brænder aldrig ud. GAS FOR EVIGT |
|
|
Thorsen Aug 21, 2004 Kl. 12:16 AM |
Re: Fiktive personer? Hubertus er skrevet af Sifred Pedersen |
|
|
hsanders Aug 21, 2004 Kl. 03:32 PM |
Re: Fiktive personer? At kunne se med tante Olgas briller er et udtryk, man brugte i gamle dage i bestemte situationer..i følge Larsen..hvilke kan jeg ikke huske! |
|
|
mamma Aug 22, 2004 Kl. 07:36 PM |
Re: Fiktive personer? Sauterne er en hvidvin (og straks får sangen en helt anden mening!) |
|
|
Michael Jensen Aug 22, 2004 Kl. 09:08 PM |
Citér: Harveys Bar i Horsens, er på INGEN måde en grillbar, men derimod et ægte stamværtshus, hvor der enten er enormt hyggeligt, eller glassene flyver gennem luften. Var der forøvrigt selv fredag nat, dog uden at blive ramt af nogle glas Harveys Bar i Larsen sangen har intet med denne at gøre (før i tiden hed den Gadespejlet, kan ikke huske om de tog navneforandring før eller efter Larsens sang), men er, som Rasmus136 var inde på, identisk med Sofies Kælder på Christianshavn, hvor Harvey Sand jo var tænder, forøvrigt ham der bragte udtrykket "Pas På Svinget I Solrød" til veje i Gas-lejren, derfor krediteringen på "Efter Endnu En Dag". |
|
|
Daniel Aug 22, 2004 Kl. 09:59 PM |
Citér: Den køber jeg altså ikke....... |
|
|
hsanders Aug 22, 2004 Kl. 10:06 PM |
"Sauterne er en hvidvin (og straks får sangen en helt anden mening!)" |
|
|
Rasmus136 Aug 23, 2004 Kl. 08:06 AM |
Rart at en anden gammel gasser (Michael) er enig. Udtrykket Pas på svinget i Solrød var ganske rigtigt Harveys, men er afledt af en gammel dansk film (vistnok fra 1942): Pas på svinget i Solby. Det var harveys måde at sige slap af på. |
|
|
Stougaard Aug 23, 2004 Kl. 11:30 AM |
- bliver totalt misundelig på jer der har haft muligheden for at opleve dette! |
|
|
Daniel Aug 23, 2004 Kl. 12:14 PM |
Citér: |
|
|
Daniel Aug 23, 2004 Kl. 12:21 PM |
Angående ovenstående Udtalelse |
|
|
Kasper Aug 23, 2004 Kl. 12:51 PM |
Citér: 1) Omtalte sang kan også meget vel fortolkes som en beruselse. 2) Et skib omtales hun. Jordkloden som Moder Jord, og Fru Sauterne er vel naturlig i den forbindelse, da det svjh er en sød dessertvin og derefter egentligt naturlig at forbinde med hunkøn i poesi. 3) Læs teksten til The Beatles: Norwegian Wood, og erstat så "she" med "hash". Det giver lige så meget om ikke mere mening. http://the-beatles.lyrics-songs.com/lyrics/264/ |
|
|
Daniel Aug 23, 2004 Kl. 01:11 PM |
Citér: "Klokken er slagen fem nu går de sidste hjem lægger sig lidt til ro en times tid eller to sammen og hver for sig jeg ville ønske, De skulle med mig Natsværmere som Dem de finder aldrig hjem de flyver kun forbi til et tilfældigt logi sammen og hver for sig jeg ville ønske, De skulle med mig" Vil du seriøst fortælle mig at sangen handler om et vedkommende der beder en hvidvin om at ledsage ham hjem og tilbringe natten med ham? Og hvad angår det med hash i Norwegian Wood... Det kan godt være du har ret.... MEN...Jeg går i klasse med nogle "ualmindeligt godt begavede og modne unge mennesker" der udskiftede ordet love med fuck i adskillige sange....og det gav også mere mening for dem.... |
|
|
mamma Aug 23, 2004 Kl. 01:42 PM |
hsanders & Daniel - hvad er det lige i vil vide Skal jeg virkelig til at kontakte Larsen selv for at få understøttet min forklaring |
|
|
Kasper Aug 23, 2004 Kl. 02:07 PM |
Citér: Jeg synes nu, at sangen "Sammen Og Hver For Sig" kan tolkes i mange retninger (herunder at den eller de fortolkninger, som Kim Larsen har haft i tankerne ikke nødvendigvis er de eneste rigtige) f.eks. en brandert, slutning på en bytur, noget uforpligtigende sex eller en forelsket person. Udfra den min (og andres) foreslåede fortolkning af Fru Sauterne kom jeg til at tænke på den fortolkning med Beatles - i begge tilfælde kan det omtalte hunkønsvæsen erstattes med et berusende/bevidsthedsudvidende middel. Beatles er helt sikkert gentagne gange blevet både over- og underfortolket, men det er nu sådan, at de nok var for pæne til at synge direkte om hash og LSD (Lucy in the Sky with Diamonds) samfundets opfattelse af disse penible emner i i hvert fald første halvdel af 60'erne taget i betragtning. Og ja, jeg forestiller mig også, at man sagtens kan få mening ud af at erstatte "love" med "fuck" i en del sange. Dermed ikke sagt, at det har været kunstnernes tankegang, at det skulle. --- Do you se the other way World war three is not easy |
|
|
Daniel Aug 23, 2004 Kl. 02:26 PM |
Citér: Nej jeg synes ikke vi skal forstyre den gode Hr. Larsen... Hvis vi gjorde det hver gang vi ikke var sikre på vores fortolkninger tror jeg han ville skifte branche... Og I øvrigt er du ikke kommet med nogen forklaring... Det eneste du skrev var: "Sauterne er en hvidvin (og straks får sangen en helt anden mening!)" Så jeg vil tro at det Anders mente var at han gerne ville høre din fortolkning... Og det vil jeg da egentlig også gerne... |
|
|
KnOrr Aug 23, 2004 Kl. 04:28 PM |
Jeg er meget i tvivl, men efter nærmere analysering, vil jeg nok tro mest på, at "Fru Sauterne" skal tolkes som en vin..Men, der er altså også lidt sensuelle undertoner i Fru. Sauterne, og det mener jeg at kunne relatere til den dansk-erotiske film "Halløj i Himmelsengen fra 1965", hvor både en Hr. og Fru. Sauterne er blandt hovedpersonerne.. Jeg ved ikke om det kan have en sammenhæng, og det er bare et gæt.. Se evt. http://www.danskefilm.dk/index2.html - Så hvis Larsen har brugt den film til "inspirationskilde", må Fru. Sauterne jo være en dame!! |
|
|
hsanders Aug 23, 2004 Kl. 06:02 PM |
Knorr: Det har du nok ret i - lyder meegt sandsynlgit med filmen.. |
|
|
mamma Aug 23, 2004 Kl. 06:56 PM |
Hmm, hvordan kommer man lige med en hurtig forklaring? |
|
|
Strengelegen Aug 24, 2004 Kl. 06:47 AM |
Ang Fru Sauterne |
|
|
hsanders Aug 24, 2004 Kl. 03:47 PM |
Razz? |
|
|
mamma Aug 24, 2004 Kl. 10:03 PM |
Citér: Ja, Bacardi Razz Min aller "godeste" ven. Vi får se, men synes artiklen lægger op til at vi alle har en lille smule ret, eller hvad ? Ellers må vi alle holde et analyseringsmøde ....sammen med Razz |
|
|
Daniel Aug 25, 2004 Kl. 02:34 PM |
Jo....uddraget fra anmeldelsen læner sig da lidt op af begge fortolkninger..... |
|
|
mamma Aug 27, 2004 Kl. 01:41 PM |
nej, vel ? |
|
|
Daniel Aug 27, 2004 Kl. 01:59 PM |
|
|
|
Strengelegen Aug 27, 2004 Kl. 02:05 PM |
Citér: Mamma har da mest ret - du var fuldstændig afvisende : Citér: ------------------------------------------------------------------------ mamma wrote: Sauterne er en hvidvin (og straks får sangen en helt anden mening!) ------------------------------------------------------------------------ Daniel wrote: Den køber jeg altså ikke....... |
|
|
Daniel Aug 27, 2004 Kl. 02:11 PM |
Hvad mener du? |
|
|
Bent Aug 27, 2004 Kl. 02:50 PM |
Re: Fiktive personer? Der sidder 2 mennesker på en bænk.... den ene er Daniel den anden er også fuld |
|
|
Daniel Aug 27, 2004 Kl. 04:13 PM |
Re: Fiktive personer? ja...hihi...det var sørme sjovt...jeg kan slet ikke få armene ned... |
|
|
Stougaard Aug 28, 2004 Kl. 01:41 PM |
jeg tror nu ikke den sang omhandler en beruselse. |
|
|
Stougaard Aug 28, 2004 Kl. 01:45 PM |
-men jeg vil prøve teste det af i aften! |
|
|
Kasper Aug 28, 2004 Kl. 07:23 PM |
Citér: Sørland og jeg kigger forbi ved ti-tiden, og vi forventer at blive omkring 30 timer, så vi lige kan nå på arbejde mandag morgen. 1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) |
|
|
Stougaard Aug 29, 2004 Kl. 07:47 PM |
Re: Fiktive personer? Hvor blev I af, sad og ventede.... |
|
|
Michael Jensen Jun 02, 2005 Kl. 12:11 AM |
Citér: Panik-Ole, en fyr Larsen mødte på Aslov Højskole..... |
|
|
oldie Jun 02, 2005 Kl. 10:28 AM |