Opslagstavlen [http://kjukken.dk/forum]
Opslagstavlen [http://kjukken.dk/forum/viewboard.php?BoardID=1]
Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3 [http://kjukken.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=5647]

Artemis 
Feb 06, 2009 Kl. 09:19 PM
Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3

Art Frahm (1907–1981) was an American painter of campy pin-up girls and advertising. Frahm lived in Chicago, and was active from the 1940s to 1960s. Today he is best known for his “ladies in distress” pictures involving beautiful young women whose panties mysteriously flutter to the ground in public situations, often causing them to spill their bag of groceries. In one of Frahm’s noted idiosyncratic touches, celery is often depicted.

Frahm had adequate technical competence for his medium, with a style somewhat reminiscent of Norman Rockwell's, though more cartoony. He was mostly influenced by commercial artist Haddon Sundblom, with whom Frahm may have worked as an assistant early in his career. Frahm’s forte was depicting beautiful young white women, taking in rendering their legs and figures. Frahm’s depictions of the women's faces are less successful, often tending towards plastic doll-like expressions. Minor problems with perspective and unrealistic depiction of subsidiary figures and objects are common in Frahm’s work. Some of his artistic touches were deliberately unrealistic and artistically daring — for instance his coloring of a city street lemon-yellow in an otherwise realist painting.

Frahm was commercially successful. His falling-panties paintings are still considered too camp to be art, and too juvenile to be erotica. However this genre (which Frahm seems to have created) was in demand in the 1950s, and was later imitated by some other pin-up artists. The falling-panties art has a small cult following as mid-20th century kitsch, or even as fetish art. The works are best described with plenty of irony; James Lileks' analysis (see external link below) of Frahm's work has brought it to the attention of many on the Internet.

In addition to pin-ups, Frahm created a series of humorous hobo-themed calendar illustrations. Another set of paintings celebrated traffic safety, complete with smiling, chubby crossing guards and schoolchildren (one such painting appears as a calendar print in the background of a bar scene in the movie Hud). His advertising art included works for Coca-Cola and Coppertone.













Jeg tænker at Gutterne er blevet glade for pigen der taber trusserne da de var "Over There" og tog hende med hjem... måske er der nogen der kender til dette, men det var nyt for mig, indtil jeg faldt over billedet på nettet og fandt pigen der taber trusserne i mange forskellige udgaver... Tænkte at nogen herinde ville syntes det var sjovt, at se hvor coveret stammede fra og hvem der oprindeligt har skabt pigen fra Gasolin 3 og UK versionen


Artemis 
Feb 06, 2009 Kl. 09:23 PM
Re: Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3

Jeg ved ikke hvorfor nogle af billederne ikke kom med man måske der er en venlig sjæl der kan gå bag om programmets fundas og få linkene til at fange de billeder der ikke kom med


Pingo 
Feb 07, 2009 Kl. 12:58 PM
Re: Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3

Tack för den intressanta artikeln, Artemis.
Kul att veta var Gas 3 (What A Lemon) härstammar från.
väldigt trevliga bilder dessutom...


Seve 
Feb 07, 2009 Kl. 09:19 PM
Re: Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3

Nej.

Gasserne blev ikke inspireret i USA. Det blev de på en druktur i København hvor de kom på Andy's Bar i Gothersgade i København. Her hænger der den dag i dag et vægmaleri, malet af Tage Hansen. Coveret er et affotograferet fra vægmaleriet.

Men der ingen tvivl om hvor Tage har fået sin inspiration fra...

På alt AOK kan følgende læses :

At træde ind på Andy's bar er som at træde ind i et fortidigt univers. Den gamle værtshusstemning er velbevaret med interiør af ældre dato. Jukeboksens toner er velvalgte til at understøtte atmosfæren. Der er åbent frem til en fem-seks stykker, så her er der mulighed for at få en godnatbajer helt ud på de små timer.

At træde ind på Andy's bar er som at træde ind i et fortidigt univers.

Den gamle værtshusstemning er velbevaret med interiør af ældre dato og de snart noget slidte og falmede røde gardiner. Og jukeboksens toner er velvalgte til at understøtte atmosfæren. Det er en sikker natbastion, når indre bys hårde discorytmer bare er blevet for meget.

Åbningstiderne helt frem til kl. 06 har gjort Andy's til stedet, hvor de sidste øl skylles ned, inden solen står op over byens tage.

I de gode gamle dage var Andy's Bar en fin spiserestaurant, men efter Anden Verdenskrig blev stedet stamsted for amerikanske soldater på orlov fra Tyskland. Stedets daværende navn, Strøg Cafeen, var noget af en krølle på tungen for amerikanerne, og stedet blev omdøbt til Andy's. Og siden da blev køkkenets anretninger udskiftet med øl og spiritus, sådan som det stadig er den dag i dag.

Gasolin på Andy's
Det er i øvrigt på Andy's, at du kan se originalbilledet til coveret på Gasolins 3. album. Gasolin havde forelsket sig i vægmaleriet af pigen med de meget løse trusser, som den dag i dag pryder det bageste lokale i natværtshuset.

Ifølge Peder Bundgaards bog om Gasolin, "Masser af Succes", forsøgte pladeselskabet, CBS, først at overtale Gasolin til at få tegnet et andet cover, dernæst at finde frem til, hvem der havde malet den uheldige pige fra San Francisco. Da ingen af dele lod sig gøre, valgte man at få væggen affotograferet og håbe på det bedste.

Efter udgivelsen blev pladeselskabet kontaktet af kunstneren, angiveligt en Tage Hansen. Kravet om honorar var dog yderst til at overskue: To eksemplarer af det pågældende album, skriver Peder Bundgaard. Jeg skal sige dem, jeg har to døtre, som er Gasolin-fans, lød det beskedent fra Tage Hansen.


Seve 
Feb 07, 2009 Kl. 09:30 PM
Re: Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3



Her er et billede af Peter og de (nye) andre kopier, hvor de sidder foran malereit på Andys' Bar

En sjov detalje er at hvis man ser efter på coveret, så kan man se en sammensætning på tværes af billedet...


Arnold 
Feb 07, 2009 Kl. 09:40 PM
Re: Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3

og så lige, giraf-bajer fra Albani... nam nam


Seve 
Feb 07, 2009 Kl. 09:41 PM
Re: Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3





Her er et par billeder jeg selv har taget på Andy's Bar en skummel nat.....

[Edited by Seve på Feb 07, 2009 Kl. 09:44 PM]


Arnold 
Feb 07, 2009 Kl. 09:42 PM
Re: Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3

det må være x-mas


Hedelin 
Feb 08, 2009 Kl. 03:10 PM
Re: Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3

man får da aldrig chance for at komme i de kære trusser når
de selv taber dem, flot for-arbejde af dig "artemis".


Artemis 
Feb 08, 2009 Kl. 04:45 PM
Re: Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3

Citér:
Seve wrote:
Nej.

Gasserne blev ikke inspireret i USA. Det blev de på en druktur i København hvor de kom på Andy's Bar i Gothersgade i København. Her hænger der den dag i dag et vægmaleri, malet af Tage Hansen. Coveret er et affotograferet fra vægmaleriet.

Men der ingen tvivl om hvor Tage har fået sin inspiration fra...

....................osv.............

Efter udgivelsen blev pladeselskabet kontaktet af kunstneren, angiveligt en Tage Hansen. Kravet om honorar var dog yderst til at overskue: To eksemplarer af det pågældende album, skriver Peder Bundgaard. Jeg skal sige dem, jeg har to døtre, som er Gasolin-fans, lød det beskedent fra Tage Hansen.


Jeg vidste så godt at der hang en kopi på Andys Bar... og at ham der Tage nok ikke lige har spurt om lov i USA... men hvorfor skulle han ikke også få en lille ting de to Albums... Kunstnere stjæler med arme og ben... man kan inspireres til at male en kopi Vores trusse tøs har jo bare flyttet baggrund

Artemis 
Feb 08, 2009 Kl. 05:06 PM
Re: Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3

Det er nu nok de Amerikanske soldater der har taget pigen med til Danmark, som også kan læses i den engelske artikel så er "ladies in distress" brugt i mange kalendre "over there" måske havde en soldat en kalender med hjemmefra... og måske derfor var Hr. Tage Hansen meget beskeden i sit krav for måske har han lagt pensel og farver til men ideen var ikke hans... Men Art Frahm


Seve 
Feb 08, 2009 Kl. 06:32 PM
Peter Kopi's Gas 3 ( + lidt Stakkels Jim) tattoo



Læs Peter's kommentarer her - Tryk


alicce 
Feb 17, 2009 Kl. 09:32 PM
Re: Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3

Tage Hansen er ikke kun 'stjålet' den uheldige pige fra Art Frahm.
I en tidligere tråd i forummet kan også ses hvor baggrunden stammer fra....:
http://kjukken.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=2665&page=1
Andy's bar danner der foruden også kulisse til den danske film Natlogi betalt fra 1957:
www.danskefilm.dk/film/383.html
I filmen, som er sort/hvid, kan det i korte klip ses at baren dengang var placeret lige foran vægmaleriet, som faktisk var bredere end det er nu!
Ligeledes kan man i forbifarten se at der hænger diverse 'flyver'plakater rundt omkring i baren... og lur mig om ikke at TWA plakaten har haft sin plads der på et tidspunkt.
Venlig hilsen 'Sherlock Holmes'


Artemis 
Feb 18, 2009 Kl. 11:12 AM
Re: Art Frahm er kunstneren bag billedet fra fra Gasolin 3

Citér:
alicce wrote:
Tage Hansen er ikke kun 'stjålet' den uheldige pige fra Art Frahm.
I en tidligere tråd i forummet kan også ses hvor baggrunden stammer fra....:
http://kjukken.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=2665&page=1
Andy's bar danner der foruden også kulisse til den danske film Natlogi betalt fra 1957:
www.danskefilm.dk/film/383.html
I filmen, som er sort/hvid, kan det i korte klip ses at baren dengang var placeret lige foran vægmaleriet, som faktisk var bredere end det er nu!
Ligeledes kan man i forbifarten se at der hænger diverse 'flyver'plakater rundt omkring i baren... og lur mig om ikke at TWA plakaten har haft sin plads der på et tidspunkt.
Venlig hilsen 'Sherlock Holmes'



"Big Star" "Andys Bar" Ja det smager da lidt af rim... Jeg kunne faktisk godt huske at der havde været talt om pigen før, men som altid er det elendigt det søgestystem der er her på Kjukken så jeg fandt det aldrig igen... Tage har nok også været kunde i baren har set pigerne i kalenderen haft baggrunden dra den TWA plakat og en aften med fest og ballade har de fundet på at sammensætte tøsen og gaden. Ærgeligt at ham Tage ikke gav sin historie om billedets tilblivelse. Det er allerede en sjov lille historie, havde Tage nu fortalt det hele havde den været meget bedre...



Besøgende siden 2002
 
tForum version b0.94.2.3 (© 2003 tForumDevTeam)