Opslagstavlen [http://kjukken.dk/forum]
Opslagstavlen [http://kjukken.dk/forum/viewboard.php?BoardID=1]
Sælhundens sang [http://kjukken.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=4468]

mille holm 
Jul 06, 2007 Kl. 03:25 PM
Sælhundens sang

Nogen der kender mere til denne fantastiske sang? Har hørt den og synes den er meget smuk, den er da ikke på single et eller andet sted?? - og hvorfor mon den ikke er på "yummi yummi" cd´en??


Seve 
Jul 06, 2007 Kl. 05:30 PM
Re: Sælhundens sang

I 1987 udgav Kim Larsen singlen "Vend Kajakken", der på B-siden indeholdt Sælhundens Sang, som han troede, han havde skrevet alene. Han havde - ubevidst - lænet sig kraftigt op ad "Se det summer af sol over engen".

Efter sigende skulle Kim været blevet skide sur da han fandt ud af melodien var lavet tidligere.... Det er måske grunden til at den aldrig kom på en LP.

"Se det summer af sol over engen" kaldes også Maj-visen. Den hører til Drachmanns skuespil Brav Karl fra 1897 med melodi af Stephen C. Foster. Stephen C. Fosters melodi er oprindeligt skrevet til den engelske sang "Thou wilt come no more, gentle Annie" I 1916 ændrede Paul Hellmuth melodien til den vi kender i dag.


mille holm 
Jul 06, 2007 Kl. 05:34 PM
Re: Sælhundens sang

Ej hvor er du klog Seve Tusind tak!


IsMan 
Jul 06, 2007 Kl. 05:57 PM
Re: Sælhundens sang

Videoen til den fantastiske sang kan i øvrigt ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=PTTdy8BtkBI

Mvh,
IM


mille holm 
Jul 06, 2007 Kl. 06:35 PM
Re: Sælhundens sang

ja, det var også der jeg fandt den Ihh jeg får gåsehud når jeg hører den, smuk er den jo, det er Larsen i en nødeskald - men tak for det!


Mille Carterfan 
Jul 06, 2007 Kl. 09:04 PM
Re: Sælhundens sang

Citér:
Seve wrote:
I 1987 udgav Kim Larsen singlen "Vend Kajakken", der på B-siden indeholdt Sælhundens Sang, som han troede, han havde skrevet alene. Han havde - ubevidst - lænet sig kraftigt op ad "Se det summer af sol over engen".

Efter sigende skulle Kim været blevet skide sur da han fandt ud af melodien var lavet tidligere.... Det er måske grunden til at den aldrig kom på en LP.

"Se det summer af sol over engen" kaldes også Maj-visen. Den hører til Drachmanns skuespil Brav Karl fra 1897 med melodi af Stephen C. Foster. Stephen C. Fosters melodi er oprindeligt skrevet til den engelske sang "Thou wilt come no more, gentle Annie" I 1916 ændrede Paul Hellmuth melodien til den vi kender i dag.


Lidt skolelærer over dig, musik lærer

Seve 
Jul 07, 2007 Kl. 09:43 AM
Re: Sælhundens sang

Citér:
Mille Carterfan wrote:
Citér:
Seve wrote:
I 1987 udgav Kim Larsen singlen "Vend Kajakken", der på B-siden indeholdt Sælhundens Sang, som han troede, han havde skrevet alene. Han havde - ubevidst - lænet sig kraftigt op ad "Se det summer af sol over engen".

Efter sigende skulle Kim været blevet skide sur da han fandt ud af melodien var lavet tidligere.... Det er måske grunden til at den aldrig kom på en LP.

"Se det summer af sol over engen" kaldes også Maj-visen. Den hører til Drachmanns skuespil Brav Karl fra 1897 med melodi af Stephen C. Foster. Stephen C. Fosters melodi er oprindeligt skrevet til den engelske sang "Thou wilt come no more, gentle Annie" I 1916 ændrede Paul Hellmuth melodien til den vi kender i dag.


Lidt skolelærer over dig, musik lærer


He he... Egentlig var det bare et udtryk for at der endelig var andet end koncerter i Norge der kunne kommenteres på

Mille Carterfan 
Jul 07, 2007 Kl. 10:27 AM
Re: Sælhundens sang

Citér:
Seve wrote:
Citér:
Mille Carterfan wrote:
Citér:
Seve wrote:
I 1987 udgav Kim Larsen singlen "Vend Kajakken", der på B-siden indeholdt Sælhundens Sang, som han troede, han havde skrevet alene. Han havde - ubevidst - lænet sig kraftigt op ad "Se det summer af sol over engen".

Efter sigende skulle Kim været blevet skide sur da han fandt ud af melodien var lavet tidligere.... Det er måske grunden til at den aldrig kom på en LP.

"Se det summer af sol over engen" kaldes også Maj-visen. Den hører til Drachmanns skuespil Brav Karl fra 1897 med melodi af Stephen C. Foster. Stephen C. Fosters melodi er oprindeligt skrevet til den engelske sang "Thou wilt come no more, gentle Annie" I 1916 ændrede Paul Hellmuth melodien til den vi kender i dag.


Lidt skolelærer over dig, musik lærer


He he... Egentlig var det bare et udtryk for at der endelig var andet end koncerter i Norge der kunne kommenteres på


Ha ha ja tak. Men det var god viden. Jeg siger også tak

Slaske 
Jul 07, 2007 Kl. 11:35 AM
Re: Sælhundens sang

Citér:
Seve wrote:
I 1987 udgav Kim Larsen singlen "Vend Kajakken", der på B-siden indeholdt Sælhundens Sang, som han troede, han havde skrevet alene. Han havde - ubevidst - lænet sig kraftigt op ad "Se det summer af sol over engen".

Efter sigende skulle Kim været blevet skide sur da han fandt ud af melodien var lavet tidligere.... Det er måske grunden til at den aldrig kom på en LP.

Jeg tror ikke at Larsen ubevidst læner sig op ad noget. Med hans kendskab til de danske sangskat, kendte han uden tvivl "Se det summer........" Nok nærmere en hyldest den den kønne melodi, dog pudset af og bøjet til sin karakteriske måde at synge på......måske!!

Slaske

"Se det summer af sol over engen" kaldes også Maj-visen. Den hører til Drachmanns skuespil Brav Karl fra 1897 med melodi af Stephen C. Foster. Stephen C. Fosters melodi er oprindeligt skrevet til den engelske sang "Thou wilt come no more, gentle Annie" I 1916 ændrede Paul Hellmuth melodien til den vi kender i dag.

madzz 
Jul 07, 2007 Kl. 02:34 PM
Re: Sælhundens sang

jeg mener nu at den var med på kasette udgaven.eller er det mig der husker forkert?


mille holm 
Jul 07, 2007 Kl. 02:49 PM
Re: Sælhundens sang

uhhh, det kan da egentlig godt være den er med der på? Så må jeg på jagt efter det bånd!!


Seve 
Jul 08, 2007 Kl. 12:47 PM
Re: Sælhundens sang

Citér:
madzz wrote:
jeg mener nu at den var med på kasette udgaven.eller er det mig der husker forkert?


Hvid du kigger i den glimrende diskografi her på sitet, så havde du kunnet finde svaret

Men her er det :


lysen 
Jul 08, 2007 Kl. 02:22 PM
Re: Sælhundens sang

Dejligt at høre den sang igen ... Jeg har ikke hørt den siden jeg den på bånd....


lysen 
Jul 08, 2007 Kl. 02:23 PM
Re: Sælhundens sang

Citér:
lysen wrote:
Dejligt at høre den sang igen ... Jeg har ikke hørt den siden jeg havede den på bånd....

dennis307sw 
Jul 08, 2007 Kl. 09:11 PM
Re: Sælhundens sang

Larsen blev ikke sur, da han "opdagede" at melodien er stort set identisk med "se det summer". Jeg så programmet "under uret" da Larsen fremførte denne sang. DEt var meget tydeligt, at Larsen da udemærket vidste det var den samme melodi..


Anders VT 
Jul 09, 2007 Kl. 12:27 AM
Re: Sælhundens sang

Citér:
dennis307sw wrote:
Larsen blev ikke sur, da han "opdagede" at melodien er stort set identisk med "se det summer". Jeg så programmet "under uret" da Larsen fremførte denne sang. DEt var meget tydeligt, at Larsen da udemærket vidste det var den samme melodi..

Anders VT 
Jul 09, 2007 Kl. 12:34 AM
Re: Sælhundens sang

Citér:
dennis307sw wrote:
Larsen blev ikke sur, da han "opdagede" at melodien er stort set identisk med "se det summer". Jeg så programmet "under uret" da Larsen fremførte denne sang. DEt var meget tydeligt, at Larsen da udemærket vidste det var den samme melodi..


Ja ~ undskyld, der trykkede jeg vist fejl Men
Det kan jeg også godt huske - Omvendt, hvis man ser på alle de gange Larsen har indspillet en Frank Jæger tekst, så må han netop der være træt af, fremfor sur, over at det ikke er "tilladt" at synge teksten som det falder mest naturligt.
Og selve teksten til "Sælhunden" var trods alt original.
Hvis man ser gennem tiden, Larsen har aldrig været ked af at låne - fortolke - eller snyde.
Så lad os nyde en god sang som "Sælhuindens sang" på single eller mc - og så vente på at der for f..... da må komme en box, på tværs af labels, som også kan samle sådanne sjældne sange.

Anders

Sørland 
Jul 09, 2007 Kl. 10:28 AM
Re: Sælhundens sang

Apropo denne søte sang.
Er der ikke en feil i teksten her inne?

Skal det ikke være "sollyse dage"....istedenfor solløse...?
Det harmonerer utvilsomt mer..

http://www.kjukken.dk/tekster/kim/saelhundenssang.php


Seve 
Jul 09, 2007 Kl. 06:23 PM
Re: Sælhundens sang

Citér:
dennis307sw wrote:
Larsen blev ikke sur, da han "opdagede" at melodien er stort set identisk med "se det summer". Jeg så programmet "under uret" da Larsen fremførte denne sang. DEt var meget tydeligt, at Larsen da udemærket vidste det var den samme melodi..



Larsen opdagede det ikke i programmet under uret. Han opdagede det på i Grønland !


Programmet går nogenlunde sådan her :

Hans Otte Bisgaard viser en smalfilm fra Grønland, hvor man ser forskellige klip med Larsen og Bellami der spiller "Vend kajakken"

Derefter faddes der over i Larsen der synger "Sælhundens sang" i studiet "Under uret" (det klip der henvises til på Youtube ).

Derefter er Larsen(KL) i studiet hos Hans Otte Bisgaard (HOB). De taler om turen til Grønland. Samtalen forløber nogenlunde sådan her :

HOB :..... den anden sang "Silde Oles sang - Sælhundens sang", var det en du skrev deroppe ?

KL :Mig og Mogens sad og filosoferede i Nordlyset. Slædehundende hylede på sneen derude. Lige pludselig faldt jeg ind i denne melodi. Mogens slog ud med armene, deklamerede digte, du ved..." Så løb jeg ind til de andre og sagde; Nu skal i høre en fed sang vi har lavet"

De sagde ; Den der ! Den er lavet i forvejen...

KL : Jeg sagde hvordan det ?

De sagde : Melodien er den der "Der går hvad?, over nogle vande"

HOB : Det summer af solen over engen

KL : Over et eller andet - Engen. Det var nogenlunde det. Så var jeg jo lidt skuffet !! Jeg må være ved at blive senil. Jeg troede det var mig der havde lavet den. Det var det ikke.....



Med mindre Dennis307sw eller andre kan kaste lys over hvad der faktisk blev sagt i Grønland, så fastholder jeg min historie. Han blev SUR!! Under uret blev først optaget senere, og det var ikke premieren på sangen.

Michael Jensen 
Jul 09, 2007 Kl. 07:03 PM
Re: Sælhundens sang

Er det ikke pisse ligemeget. Hvoedsagen er at sangen blev indspillet er det ikke?


Mathilde 
Jul 09, 2007 Kl. 07:27 PM
Re: Sælhundens sang

For dem som ikke kender den historie er den da interessant, modsat så mange andre ting som bliver skrevet herinde, bl.a. det indlæg som står lige over mit


Michael Jensen 
Jul 09, 2007 Kl. 07:34 PM
Re: Sælhundens sang

Eller det lige herover....


Mathilde 
Jul 09, 2007 Kl. 07:39 PM
Re: Sælhundens sang

Ja eller det herover


Mathilde 
Jul 09, 2007 Kl. 07:40 PM
Re: Sælhundens sang

larsen vidste ikke det var Det summer af sol over engen melodien han brugte, da han lavede Sælhundens Sang i øvrigt.


Michael Jensen 
Jul 09, 2007 Kl. 07:43 PM
Re: Sælhundens sang

Se det var et indlæg der kunne bruges til noget Mathilde. Bliv ved med at køre den stil, selvom vi så nok ikke hører så meget til dig så


Mathilde 
Jul 09, 2007 Kl. 10:35 PM
Re: Sælhundens sang


dennis307sw 
Jul 10, 2007 Kl. 01:22 PM
Re: Sælhundens sang

JEg er klar over optagelserne var fra Grønland, og blev præsenteret i "uder uret" med HOB.

Jeg vil dog stadig mene, at det var MEGET tydeligt, at Larsen spøgte med sin tilsyneladende uvidenhed omkring melodiens (Se det summer af sol) tilstedeværelse.


Artemis 
Aug 25, 2008 Kl. 09:54 AM
Re: Sælhundens sang

Citér:
Sørland wrote:
Apropo denne søte sang.
Er der ikke en feil i teksten her inne?

Skal det ikke være "sollyse dage"....istedenfor solløse...?
Det harmonerer utvilsomt mer..

http://www.kjukken.dk/tekster/kim/saelhundenssang.php




Jamen Elskling du har vist da aldrig været på Grønland. Om sommeren går solen ikke ned og om vinteren er der mange dage hvor den aldrig står op.. Derfor Solløse dage...

Ja jeg ved godt at det er en gammel tråd som jeg lige har støvet af her En gæst gav mig vejen for søgesystemet her på kjukken er elendigt... man kan ikke søge med æøå. Tror egentlig aldrig jeg har fået en eneste søgning til at vise det jeg ønskede... måske er det mig der er dum...

Jeg kom til at tænke på at det egentlig må være svært for en musiker ikke at komme til at slå på de samme strenge når man laver en sang... så hvis Kim troede han havde noget nyt og det så var gammelt... så forstår jeg det godt... Hvis Kim blev sur, så var det da på ham selv... for at have begået en fejl som jeg egentlig tror alle musikere gør men når at fange dem... men man kan jo så sige at original melodien har rørt noget dybt i ham siden den kunne lagres og titte frem en sen aften da guitaren kom frem...

Dejlig sang dog... og en sød tekst... rigtig sød faktisk

My

Pingo 
Aug 25, 2008 Kl. 12:32 PM
Re: Sælhundens sang

Jag älskar den här låten.
Skit samma ifall den är närbesläktad med någon annan.
Hur många låtar är inte det?


Artemis 
Aug 25, 2008 Kl. 12:52 PM
Re: Sælhundens sang

Citér:
Pingo wrote:
Jag älskar den här låten.
Skit samma ifall den är närbesläktad med någon annan.
Hur många låtar är inte det?




Mange flere end vi tror tænker jeg... Der er tit hvor jeg tænker denne pasage i en sang minder mig bekende og når jeg så har hørt den nogen gange så kan det ske at jeg også husker hvor jeg har hørt det...

Hvor mange kompinations muligheder er der i hele taget der kan lade sig gøre uden at det lyder totalt tåbeligt... så det kan jo ikke undgås...



Besøgende siden 2002
 
tForum version b0.94.2.3 (© 2003 tForumDevTeam)