Opslagstavlen [http://kjukken.dk/forum]
Opslagstavlen [http://kjukken.dk/forum/viewboard.php?BoardID=1]
Damen på Gas 3 [http://kjukken.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=2665]

alicce 
Nov 03, 2005 Kl. 01:02 PM
Damen på Gas 3

Jeg ved ikke om dette er almen viden, men Tage Hansen som har malet maleriet på Andy's Bar (det fra Gasolin' 3) er vist blevet mere end bare inspireret af vedhæftede dame.
Denne tegning er fra 1950 og kunstneren hedder Art Frahm.
Så mangler vi lige en detektiv til at finde et muligt San Francisco foto han har kigget efter til baggrunden :o)
Er der nogen der ved hvornår maleriet fra Andy's Bar er lavet - og om det stadig er der? Mvh


Michael Jensen 
Nov 03, 2005 Kl. 01:08 PM
Re: Damen på Gas 3

Jeg var der inat, der hang det der endnu....


alicce 
Nov 03, 2005 Kl. 01:13 PM
Re: Damen på Gas 3

Hmm... HANG Er der ikke noget med at det er et vægmaleri


Michael Jensen 
Nov 03, 2005 Kl. 01:16 PM
Re: Damen på Gas 3

Ok så var det der endnu.... Jeg sad ovre ved jukeboxen og så det kun da jeg gik ind....


alicce 
Nov 03, 2005 Kl. 01:19 PM
Re: Damen på Gas 3

oki - jamen så er det jo på plads!


jesper 
Nov 03, 2005 Kl. 04:15 PM
Re: Damen på Gas 3

har tage hansen taget al successen fra billedet, og hvornår malede han sit maleri ?


Rasmus136 
Nov 04, 2005 Kl. 11:40 AM
Re: Damen på Gas 3

Jeg har hørt at det blev malet på Andys engang i 57 eller 58.

Det paradoksale er, at Tage H. fik betaling for, at Gas kunne bruge maleriet som cover - og at det nu viser sig, at han har tyvstjålet det. Han fik også noget betaling, da Go Magazine i 73 havde det som plakat.


Michael Jensen 
Nov 04, 2005 Kl. 11:44 AM
Re: Damen på Gas 3

Citér:
Rasmus136 wrote:
Jeg har hørt at det blev malet på Andys engang i 57 eller 58.

Det paradoksale er, at Tage H. fik betaling for, at Gas kunne bruge maleriet som cover - og at det nu viser sig, at han har tyvstjålet det. Han fik også noget betaling, da Go Magazine i 73 havde det som plakat.


Ifølge Bundgaards bog, fik han ingenting udover to Gasplader til sine døtre....Side 64...
Coveret har endda gjort så stort indtryk, at det er med i amerikansk bog med de 1000 fedeste pladecovers....

Rasmus136 
Nov 04, 2005 Kl. 01:13 PM
Re: Damen på Gas 3

Og du mener ikke at 2 Gas-plader er betaling, Michael
Jeg har hørt at Tage H. "tog sig godt betalt for det" - men seføli: hvis der er tale om 2 signerede Gas 3-plader, så har de jo en vis værdi


alicce 
Nov 04, 2005 Kl. 01:33 PM
Re: Damen på Gas 3

Tak for alle oplysningerne på Tage Hansen
Jeg har søgt lidt (meget) videre på nettet og mener nu også at ha' fundet frem til det oprindelige baggrundsbillede...!!
Tjek vedhæftede billede... en TWA reklameplakat, ligeledes fra 50'erne. Gaden i San Francisco hedder i øvrigt California Street. Den førstkommende krydsende gade er Grant Avenue - hovedgaden i Chinatown, hvilket passer fint med det lidt specielle tag til venstre i billedet
Kunstneren på TWA plakaten er ukendt!!
Lever Tage Hansen i dag?
Og hvordan vedhæfter man et billede her i teksten istedet for ude til venstre? Mvh


alicce 
Nov 04, 2005 Kl. 01:34 PM
Re: Damen på Gas 3

Nå, linket kom ikke med i første omgang - prøver lige igen.


KnOrr 
Nov 04, 2005 Kl. 01:55 PM
Re: Damen på Gas 3

Synes det er rigtig interessant det du har fundet frem til Alicce.. Jeg var overbevist om at Tage H selv havde malet "damen", men nu er jeg da så sandelig blevet klogere!

Mvh KnOrr


jesper 
Nov 04, 2005 Kl. 04:38 PM
Re: Damen på Gas 3

En vis susen for ørerne fik omstillingsdamen på CBS, også en dag, da hun tog telefonen.
”Goddag, mit navn er Tage Hansen. Det er mig der har malet billedet på væggen i Andy´s Bar”.
Tiden stod med ét stille i kontormiljøet. Den venlige stemme fortsatte:”Nu vil jeg høre om der var mulighed for at få to gratis eksemplar af pladen, jeg skal sige dig, at min datter er stor Gasolin´fan. Og kommer jeg hjem med kun et eksemplar, tror jeg der bliver ballade.
Den rare mand fik 10.


Sørland 
Nov 04, 2005 Kl. 05:08 PM
Re: Damen på Gas 3

Men hvem er "Damen på taget" ?


Sørland 
Nov 04, 2005 Kl. 05:15 PM
Re: Damen på Gas 3


Brian 
Nov 04, 2005 Kl. 05:23 PM
Re: Damen på Gas 3

Citér:
Sørland wrote:
Men hvem er "Damen på taget" ?

Den Lille Havfrue



Sørland 
Nov 04, 2005 Kl. 05:42 PM
Re: Damen på Gas 3

Nei Brian, det er "Damen ved vannet".
Jeg vil vite hvem "Damen på taget" er!?


Lars 
Nov 04, 2005 Kl. 05:49 PM
Re: Damen på Gas 3

Det er kattemor, fra Gør det noget.


Sørland 
Nov 04, 2005 Kl. 05:50 PM
Re: Damen på Gas 3

Hadde "Carlson på taget" en kvinne i sitt liv?


Sørland 
Nov 04, 2005 Kl. 05:51 PM
Re: Damen på Gas 3

Citér:
Lars wrote:
Det er kattemor, fra Gør det noget.


Faktisk ett godt bud.
Var det henne....hmm...neeej jeg er ikke sikker...

Sørland 
Nov 04, 2005 Kl. 05:52 PM
Re: Damen på Gas 3

"Kattemor" var jo "Damen i byen"....som gav det hele vekk....det er ikke enkelt det her...


Brian 
Nov 04, 2005 Kl. 05:59 PM
Re: Damen på Gas 3

Hvem kan sige nej til en engel ? en engel måske

findes der andre væsener der har vinger eller en propel som Karlsson på taget der kan flyve


Sørland 
Nov 04, 2005 Kl. 06:03 PM
Re: Damen på Gas 3

Brian, vi vet jo begge at
"Hvem kan sige nej til en engel"
- er "Damen til Larsen"...blondinen
fra Odense...i høyhæle...
Nei det er jo ikke henne...er det??


Sørland 
Nov 04, 2005 Kl. 06:05 PM
Re: Damen på Gas 3

Citér:
Brian wrote:
Hvem kan sige nej til en engel ? en engel måske

findes der andre væsener der har vinger eller en propel som Karlsson på taget der kan flyve


Det er derfor jeg etterlyser Fru Carlson?
Finnes hun der ute? Er det henne som er "Damen på taget" ?

Claus 
Nov 04, 2005 Kl. 06:06 PM
Re: Damen på Gas 3

Citér:
alicce wrote:
Nå, linket kom ikke med i første omgang - prøver lige igen.


Rigtig sjovt at se.
Nu mangler jeg så bare at se et billede inde fra Andys. Mange år siden jeg var der.
Claus

Sørland 
Nov 04, 2005 Kl. 06:14 PM
Re: Damen på Gas 3

Citér:
Claus wrote:
Citér:
alicce wrote:
Nå, linket kom ikke med i første omgang - prøver lige igen.


Rigtig sjovt at se.
Nu mangler jeg så bare at se et billede inde fra Andys. Mange år siden jeg var der.
Claus


Jah det var det faktisk.

((("Damen på taget....hmm...tenke, tenke....Damen på taget...")))

Kasper 
Nov 04, 2005 Kl. 07:28 PM
Re: Damen på Gas 3

Citér:
alicce wrote:
Og hvordan vedhæfter man et billede her i teksten istedet for ude til venstre?

Prøv at trykke "besvar" (men efterfølgende ikke på "send") til et indlæg med billede i. Så vil du kunne se HTML-koden til at indsætte et billede i dit indlæg. Det i midten er URLen til, hvor filen er placeret på internettet. Hvis det er et billede fra din egen computer, som du vil indsætte, så kan du trykke på "upload billede" i menuen øverst i skærmbilledet og følge instrukserne til, hvordan du oploader det på kjukken.dk, så du kan få en URL at indsætte i HTML'en.

alicce 
Nov 06, 2005 Kl. 10:30 PM
Re: Damen på Gas 3

Prøver lige... her er et andet billede, med oprindelig titel:


alicce 
Nov 06, 2005 Kl. 10:39 PM
Re: Damen på Gas 3

Wow - det virkede! Så får I lige dette her også:

Læg mærke til at Tage Hansen har vendt skyggerne, så de på Gas 3 coveret istedet går fra venstre mod højre. Men ellers er der vist ingen tvivl om "hvem" der har stået model...!


Michael Jensen 
Nov 06, 2005 Kl. 11:25 PM
Re: Damen på Gas 3

Og så har han tilføjet et skilt med påskriften: Andys Bar.


Ole Stig 
Nov 12, 2005 Kl. 11:20 AM
Re: Damen på Gas 3

Citér:
alicce wrote:
Prøver lige... her er et andet billede, med oprindelig titel:



Billedet er efter sigende fra en kalender fra 1950. Jeg har selve billedet af damen originalt i ramme.

vh

Ole

kjukkengirl 
Nov 12, 2005 Kl. 11:58 AM
Re: Damen på Gas 3

hvad vil i mene at den kalender er værd? jeg har vist to af dem til at ligge.


alicce 
Nov 15, 2005 Kl. 08:54 AM
Re: Damen på Gas 3

Hej Ole
(og tak for sidst - det er jo hyggeligt at få sat ansigt på de forskellige navne og alias'er :o)
Jeg ved jo du købte hende indrammet på pladebørsen i Århus Firmasport... og det var da også det der satte hele min søgen efter inspirationskilden til vægmaleriet igang.
Jeg var ret sikker på at han (sælgeren) sagde 1947, hvilket vanskeliggjorde min søgen en del i starten, men jeg hørte altså forkert *LOL*
Jeg har her et billede fra en 1951 kalender (den mangler selve kalenderdelen forneden, men jeg tror såmænd motivet er blevet brugt på flere forskellige kalendere dengang. Men det skulle være ganske vist at det originale billede er fra 1950.

Det er vel svært at sige hvad sådan en er værd... der skal jo SUPER-JACKPOT samt én til for at prisen rigtig går op


alicce 
Dec 19, 2005 Kl. 07:43 PM
Re: Damen på Gas 3

Lige en opfølger på denne tråd...
Som skrevet tidligere, så jeg for første gang den kalender pin-up, som har inspireret Tage Hansen ret så kraftigt, for knap 2 måneder siden på en plademesse.
I weekenden var jeg så i en boghandel (der skal jo indkøbes nogle julegaver!)
Jeg fik pludselig øje på en bog der stak lidt ud fra en hylde, fordi dens lidt akavede kvadratiske form ikke rigtig passede ind blandt de andre bøger. Det var (endnu) en bog af Peder Bundgaard!
Og grunden til at jeg fik øje på den var såmænd fordi "Fedtmuleroden" fra Gas 2 sad og så sej ud på bagsiden.
Bogen illustrerer mange (måske alle?) pladecovers tegnet af Peder Bundgaard!
Jeg var ikke klar over bogens eksistens, og der står da også 2005 inde i bogen.
Jeg bladrede selvfølgelig bogen igennem, og pludselig står hun der igen! Altså pin-up pigen uden baggrunden... og med fin henvisning til den oprindelige kunstner Art Frahm!
Gad vide hvornår "nyheden" om Tage Hansen's kopi-nummer første gang blev opdaget?
Så er det heller ikke sikkert at jeg er den første der har "opsporet" baggrundens oprindelse

Peder Bundgaard's pladecover bog kostede i øvrigt 279 kr.
Håber ikke at det er en alt for gammel nyhed jeg har postet


Sørland 
Dec 19, 2005 Kl. 07:47 PM
Re: Damen på Gas 3

Men hvem er "Damen på taget?"
En kvinnelig nisse på vei ned pipen?


Seve 
Dec 20, 2005 Kl. 02:55 PM
Re: Damen på Gas 3



PS. Det er ikke mig der ligger ben til....


alicce 
Dec 20, 2005 Kl. 04:51 PM
Re: Damen på Gas 3

Haha ja, det er heldigvis heller ikke mig
Har godt fundet billedet på nettet... bemærk at de ting hun holder ikke er de samme som på originalen (og Gasolin' 3 coveret for den sags skyld), og trusserne syntes også at være på plads!?
Er det mon vedkommendes lægmuskel der er dekoreret??
Lidt svært at se...




Besøgende siden 2002
 
tForum version b0.94.2.3 (© 2003 tForumDevTeam)