Opslagstavlen [http://kjukken.dk/forum]
Opslagstavlen [http://kjukken.dk/forum/viewboard.php?BoardID=1]
Regler [http://kjukken.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=1088]

KnOrr 
Nov 22, 2004 Kl. 01:35 PM
Regler

Jeg kom til at tænke på hvordan reglerne er for nyfortolkning af sange..
Må man frit nyfortolke, eller skal man have accept fra den ejermanden af den sang man nu vil nyfortolke!?!
Der er jo et hav af tilfælde hvor div. kunstnere har nyfortolket Larsens sange, men har disse så spurgt KL om lov, eller hvordan ligger landet?

Mvh KnOrr


Hubertus 
Nov 22, 2004 Kl. 04:47 PM
Re: Regler

Jeg mener det band, der lavede den nye "Midt Om Natten"-agtige version (ikke dem med den gyselige rock-version!), spurgte Kim om lov inden de lavede den. De fortalte med stolthed i "Go´Aften Danmark" at de havde fået grønt lys af mesteren selv. Om det gælder andre bands ved jeg ikke.


IrmaGrad 
Nov 22, 2004 Kl. 08:39 PM
Re: Regler

vedr. Dr. Dantes Gasolinforestilling husker man vel stadig de t-shirts med påskriften "Larsen said go ahead" - en bemærkning der så også skulle ses i forhold til American Psycho citatet "Bateman says negative"

men - korte med det lange - forestillingen blev skabt med Kim Larsens fulde velsignelse.


Kasper 
Nov 22, 2004 Kl. 09:08 PM
Re: Regler

Citér:
KnOrr wrote:
Jeg kom til at tænke på hvordan reglerne er for nyfortolkning af sange..
Må man frit nyfortolke, eller skal man have accept fra den ejermanden af den sang man nu vil nyfortolke!?!
Der er jo et hav af tilfælde hvor div. kunstnere har nyfortolket Larsens sange, men har disse så spurgt KL om lov, eller hvordan ligger landet?

Det ville være nærliggende at kigge i Bekendtgørelse af Lov om Ophavsret.
§3 stk. 2: Værket må ikke ændres eller gøres tilgængeligt for almenheden på en måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens litterære eller kunstneriske anseelse eller egenart.
§4 stk. 1: Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur- eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

Kiron 
Nov 22, 2004 Kl. 09:12 PM
Re: Regler

Reglerne siger at bliver de kopieret ordret er det fuldt lovligt, men bliver der ændret i ordlyden skal der søges om tilladelse ved selskabet, men det er da mest høflig at give bested, uanset, jeg hørte det for et stykke tid siden i radioen, at de snakkede om det.


KnOrr 
Nov 22, 2004 Kl. 09:25 PM
Re: Regler

Så det vil sige man kan tage en hvilken som helst Larsen-sang og synge den selv, for derefter at udgive den på en CD uden Kims accept?

Mvh KnOrr


Kasper 
Nov 22, 2004 Kl. 09:41 PM
Re: Regler

Citér:
KnOrr wrote:
Så det vil sige man kan tage en hvilken som helst Larsen-sang og synge den selv, for derefter at udgive den på en CD uden Kims accept?

Nej, det kommer an på, hvordan du fremfører sangen. I øvrigt må man heller ikke offentliggøre en ikke offfentliggjort sang, selvom dette sker i fortolkning.



Besøgende siden 2002
 
tForum version b0.94.2.3 (© 2003 tForumDevTeam)