Mikkel Hansen
Status: Medlem
Beskeder: 64
Oprettet: Mar 22, 2004
IP: Gemt
|
Citér: boyscoutdk wrote:
Citér: Mikkel Hansen wrote:
Hmm - synes nu bestemt heller ikke lyden er blevet dårligere på de cd-remasters jeg har købt. Især på Forklædt Som Voksen og Yummi Yummi er lyden mærkbart bedre. Mere dynamik og langt mere fylde i forhold til 80'er cd udgaverne...om de så lyder lige så godt som vinylerne er en smagssag (jeg synes det ikke). Jeg har dog ikke hørt "engel-remasteren"...
Årsagen til at du synes at lyden er bedre skyldes at remaster udgaverne er udsat for den såkaldte Loudness-war. Her fjerner man dynamikken og flader musikken ud, dermed fremhæver du bassen og diskant. Dette for at det skal lyde bedre i radioen, på mikro anlæg fra bilka og så i ørepropper via af en smartphone. Hvis du derimod har et "rigtigt" musik anlæg vil du opleve at musikken føles død på disse remasteret udgaver, fordi dynamikken er fjernet.
Prøv selv at google loudness war. Det er en hæslig tendens som desværre vinder mere og mere indpas, også på nye udgivelser.
Hmm, jeg vil nu bestemt mene at mit anlæg er et rigtigt anlæg - og efter min smag lyder de nye udgaver af f.eks. Yummi Yummi og Forklædt Som Voksen LANGT bedre end de gamle cd-udgaver - ligeledes er jeg i besiddelse af et helt fint eksemplar af nogle høretelefoner, hvor jeg ligeledes synes lyden er bedre...så det er jo nok en smagssag. Jeg har mange nye remasterede cder der lyder langt bedre end tilsvarende udgaver fra 80'erne, men jeg foretrækker dog vinylerne!
|